Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULLARINDA ÇALIŞAN AKADEMİK PERSONELİN RİSK ALGISI: ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2016, Volume: 9 Issue: 2, 233 - 248, 21.12.2016

Abstract

Risk,
öncelikle ekonomik ve sosyal yapılarda olmak üzere gerek iş hayatının, aynı
zamanda günlük hayatımızın da değişmez bir unsuru halini almıştır. Riskin
varlığı, belirsizliği, ister istemez riskin yönetilmesi ve bu riskten
kaçınılması ihtiyacını doğurmaktadır.



Bu çalışma,
Erzincan Üniversitesine bağlı, meslek yüksekokullarında çalışan
akademisyenlerin, çalışma becerilerine etki eden etkenleri anlamak ve risk
algılarını araştırmak üzere yapılmıştır. Çalışma, Erzincan üniversitesine bağlı
bütün meslek yüksekokullarında çalışan akademisyenlerle yapılmıştır. Çalışma
da, veri toplama aracı olarak literatür bilgisi doğrultusunda, araştırmacı
tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket çalışması meslek
yüksekokullarında görev yapan tüm akademik personele dağıtılmış, araştırma için
103 anket değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 programıyla analiz
edilmiştir. Araştırmada; Faktör Analizi, T Testi, Korelasyon Analizi ve Anova
Analizi kullanılmıştır. Ankete uygulanan güvenilirlik analizi sonucu 40
değişkenden 12’si elenmiş ve faktör analizine 28 değişken sokulmuştur. Ölçeğin
alpha katsayısı 0,867 olarak tespit edilerek özdeğeri 1’den büyük 4 faktör elde
edilmiştir. 

References

  • Ashford, R., Cuthbert, P., Shani, P. (1999). “Perceived Risk and Consumer Decision Making Related to Health Services: A Comparative Study”, Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 5, 1.
  • Bauer, R. A. (1960). “Consumer Behavior As Risk Taking”, R. S. Hancock (Ed.), In: Dynamic Marketing For A Changing World Chicago: American Marketing Association, 389-398.
  • Cüceloğlu, D. (2010). “İnsan ve Davranışı”, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Genel Yayınları (2007). Ankara: Yayın no:140.
  • Erdem, E. (2014). “Kurumsal Risk Yönetiminde Çalışanların Risk Algısı: Bir Kalkınma Ajansı Örneğinde”, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eroğlu, F. (2000). “Davranış Bilimleri”, İstanbul: Beta yayınları.
  • Ertürk, M. (2000). “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Evans, J. R., Berman, B. (1997). “Marketing”, Seventh Edition, Prentice Hall International.
  • Featherman, M. S. , Pavlov, P. A. (2003). “Predicting E-Services Adoption: A Perceived Risk Facest Perspective”, Int. J. HumanComputer Studies, 59, 451–474.
  • Fikirkoca, M. (2003). “Bütünsel Risk Yönetimi”, Ankara: Kalder Yayınevi.
  • Kehoe, M. (2002). “The Role of Perceived Risk and Consumer Trust in Relation to Online Shopping and Security”, Phd Dissertation, UMI
  • Martin, F. (2003). “Cultural differences in risk perception: an examination of USA and Ghanaian perception of risk communication”, (Unpublished master’s thesis), Virginia Polytechnic Institute, State University, Blacksburg, Virginia.
  • Mitchell, V-W. (1995). “Organizational Risk Perception and Reduction a Literatüre Review”, British journal of management, Volume. 6, Issue.2, UK
  • Onat, O. K., Akın, O., Eser, E. D. (2014). “İşletmelerde Risk Kavramı Farkındalığı: Organize Sanayi Bölgesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5, 11.
  • ÖSYM, (2014). http://www.osym.gov.tr/belge/1-11320/2008-2009-ogretim-yili-yuksekogretim-istatistikleri-kit-.html, Erişim Tarihi:01.03.2014
  • Roselius, T. (1971) “Consumer Rankings of Risk Reduction Methods” Journal of Marketing, 35, 56-61.
  • Schmidt, M. (2004). “Investigating Risk Perception: A Short İntroduction”, Austria.
  • Sjödin, H. (2007). “Uh-oh, Where Is Our Brand Headed? Exploring the Role of Risk in Brand Change” Advances in consumer Research, 34, 49-53.
  • Stone, R.N., Mason B. J. (1995). “Attitude And Risk: Exploring The Relationship”, Psychology And Marketing, 12,2.
  • Weathers, P. D. (2002). “Purchase Channel And Product Characteristic Effects On Consumer Risk Perceptions”, Phd Dissertation, University Of South Carolina, UMI.

RISK PERCEPTION OF ACADEMICIANS WORKING IN VOCATIONAL SCHOOLS: AN INVESTIGATION AT ERZİNCAN UNIVERSITY

Year 2016, Volume: 9 Issue: 2, 233 - 248, 21.12.2016

Abstract

Risk has become an inevitable element of both the
business and everyday life in economic and social structure. The existence of
risk creates uncertainty and also the need for risk management and avoidance.



This study aimed to explore the factors which affect
the working skills of academicians working at vocational schools of Erzincan
University and also to investigate the academicians’ perceptions and practices
of risk. The study was conducted with all the academicians working at the
vocational schools of Erzincan University.  As a data collection tool, a
questionnaire developed by the researcher within the light of literature was
used in the study.  The questionnaire was given all academicians working
in vocational schools and 103 of them were evaluated for research. The data
were analysed with SPSS 22 program. Factor Analysis, T Test, Correlation
Analyses and Anova Analyses were carried out in the study.
Conclusion and suggestions have been presented for
other related studies.
According to reliability analysis, 12 of 40 variables
was eliminated and 28 variables was evaluated in factor analyses. The alpha
coefficient of the scale was found 0.867 and four factors greater than the
eigenvalue of 1 were obtained.

References

  • Ashford, R., Cuthbert, P., Shani, P. (1999). “Perceived Risk and Consumer Decision Making Related to Health Services: A Comparative Study”, Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 5, 1.
  • Bauer, R. A. (1960). “Consumer Behavior As Risk Taking”, R. S. Hancock (Ed.), In: Dynamic Marketing For A Changing World Chicago: American Marketing Association, 389-398.
  • Cüceloğlu, D. (2010). “İnsan ve Davranışı”, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Genel Yayınları (2007). Ankara: Yayın no:140.
  • Erdem, E. (2014). “Kurumsal Risk Yönetiminde Çalışanların Risk Algısı: Bir Kalkınma Ajansı Örneğinde”, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eroğlu, F. (2000). “Davranış Bilimleri”, İstanbul: Beta yayınları.
  • Ertürk, M. (2000). “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Evans, J. R., Berman, B. (1997). “Marketing”, Seventh Edition, Prentice Hall International.
  • Featherman, M. S. , Pavlov, P. A. (2003). “Predicting E-Services Adoption: A Perceived Risk Facest Perspective”, Int. J. HumanComputer Studies, 59, 451–474.
  • Fikirkoca, M. (2003). “Bütünsel Risk Yönetimi”, Ankara: Kalder Yayınevi.
  • Kehoe, M. (2002). “The Role of Perceived Risk and Consumer Trust in Relation to Online Shopping and Security”, Phd Dissertation, UMI
  • Martin, F. (2003). “Cultural differences in risk perception: an examination of USA and Ghanaian perception of risk communication”, (Unpublished master’s thesis), Virginia Polytechnic Institute, State University, Blacksburg, Virginia.
  • Mitchell, V-W. (1995). “Organizational Risk Perception and Reduction a Literatüre Review”, British journal of management, Volume. 6, Issue.2, UK
  • Onat, O. K., Akın, O., Eser, E. D. (2014). “İşletmelerde Risk Kavramı Farkındalığı: Organize Sanayi Bölgesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5, 11.
  • ÖSYM, (2014). http://www.osym.gov.tr/belge/1-11320/2008-2009-ogretim-yili-yuksekogretim-istatistikleri-kit-.html, Erişim Tarihi:01.03.2014
  • Roselius, T. (1971) “Consumer Rankings of Risk Reduction Methods” Journal of Marketing, 35, 56-61.
  • Schmidt, M. (2004). “Investigating Risk Perception: A Short İntroduction”, Austria.
  • Sjödin, H. (2007). “Uh-oh, Where Is Our Brand Headed? Exploring the Role of Risk in Brand Change” Advances in consumer Research, 34, 49-53.
  • Stone, R.N., Mason B. J. (1995). “Attitude And Risk: Exploring The Relationship”, Psychology And Marketing, 12,2.
  • Weathers, P. D. (2002). “Purchase Channel And Product Characteristic Effects On Consumer Risk Perceptions”, Phd Dissertation, University Of South Carolina, UMI.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Tevhit Kahraman This is me

Mustafa Serdar Toksoy This is me

Oğuz Han Aykut This is me

Erhan Hancıağız This is me

Publication Date December 21, 2016
Submission Date December 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kahraman, T., Toksoy, M. S., Aykut, O. H., Hancıağız, E. (2016). MESLEK YÜKSEKOKULLARINDA ÇALIŞAN AKADEMİK PERSONELİN RİSK ALGISI: ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 233-248.