Tanzimat’la birlikte siyasî ve sosyal alanda
başlayan Batılılaşma hareketi edebiyatta Şinasi ve Namık Kemal’in açtığı yolda ilerler.
Abdülhak Hamit ve Recaizade Mahmut Ekrem’le de yenileşmeyi sürdürür. Bu,
Recaizade Mahmut Ekrem’i Tanzimat dönemindeki en önemli sanatkârlardan biri
hâline getirir. Tanzimat edebiyatında dikkat çeken eski-yeni edebiyat münakaşalarında
Recaizade Mahmut Ekrem “yeni”nin en büyük temsilcisi kabul edilir.
Münakaşalarında Divan edebiyatını bütünüyle reddetmeyen sanatkâr, Batı
edebiyatından hareketle eskinin yerine konulacak olan unsurları belirler. Genç
yeni nesil onun gösterdiği yolda ilerleyerek Türk edebiyatının gelişimine katkı
sağlar. Bu sebeple çalışmada Recaizade Mahmut Ekrem’in Takdîr-i Elhân, Kudemadan Birkaç Şair, Pejmürde, Takrizat
ve Zemzeme III adlı eserlerinde yer alan sanat ve edebiyat üzerindeki
görüş ve düşünceleri tespit edilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Recaizade Mahmut Ekrem, sanat, edebiyat, Türk edebiyatı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 12, 2019 |
Acceptance Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |