Children’s books should also be used beside the other important institutions such as school and family in order to strengthen the values education. Books, which summarize the life and present an ideal world to students, help children to have a better and qualified life by showing the truth and good with their contrasts. In this study, it was believed that children’s books should contribute to values education, therefore, it was aimed to determine help/helping each other/ helpfulness values in Fatih Erdoğan’s works in order to make solutions in terms of values education and deepen this issue. Fatih Erdoğan’s works, which are written for 6-14 years old children, were examined by using qualitative methods. While examining the works obtained from the press of which owner is the writer himself document analysis method was used. This analysis was done by reading the related works, carding and classifying them. At the end of the study, it was found that Fatih Erdoğan, who greatly contributes to Turkish Children Literature with his works, gives an important place to the value of helpfulness.
Değerler eğitimi açısından atılacak adımların daha büyük ve sağlam olabilmesi için tıpkı okul ve aile gibi önem arz eden çocuk kitaplarına da müracaat etmek gerekir. Kendi içinde hayatı özetleyerek çocuklara örnek bir dünya sunan kitaplar, iyiyi, doğruyu, güzeli genellikle karşıtlarıyla göstererek daha iyi ve kaliteli bir yaşam adına çocuklara yardımcı olurlar. Değerler eğitimi bağlamında çözüm üretmek, meseleyi biraz daha boyutlandırmak adına çalışmada çocuk kitaplarının değer eğitimine katkı sağlaması gerektiği düşünülmüş, bundan ötürü çalışmada çocuk kitapları yazarlarından Fatih Erdoğan’ın eserlerindeki yardım etme/yardımlaşma/yardımseverlik değeri tespit edilmek istenmiştir. Nitel gelenekten faydalanılarak yapılan çalışmada 6-14 yaş grupları için yazan Fatih Erdoğan’ın eserleri incelenmiştir. Yazarın kurucusu olduğu yayınevinden elde edilen eserler incelenirken, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu analiz bahse konu olan eserlerin okunması, fişlenmesi ve tasnif edilmesi şeklinde yapılmıştır. Çalışmanın sonunda Türk çocuk edebiyatında kaleme aldığı eserlerle önemli işlere imza atan Fatih Erdoğan’ın eserlerinde yardımseverlik değerine önemli ölçüde yer verdiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2015 |
Submission Date | May 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 2 |