Educational environmet is a composition of human elements such as admintrators, teachers, learners, parents and auxilary staff, and facilities such as buildings, classrooms, workshops and laboratories. All the elements of teaching and learning process are in this composition.
The research aims at presenting the description of the school as an architectural structure and the interraction between the school and its major element –the pupils in terms of subject-object with a pedagogical concern.
Descriptive survey model was applied for this qualitative research. The sample consists of 306 pupils of the 5th grade from three different primary schools regarded as “popular”(n=117), “typical” (n=96) and “disadvantaged”( n=93) by the local community in Adıyaman central district.
“Classroom” as a learning environment was evaluated in aspects of suitability, cleanness, temperature, color and illumination dimensions.
The results show that the school, which are theoretically aimed to be general learning environments, have been designed as geometrical spaces with the aims of housing and teaching pupils.
While the pupils mostly had positive views about the physical variables of “classroom” as learning environments, certain significant differences were observed between their views according to variables such as gender, school type, class size and the duration of the years they attended the same room.Eğitim ortamı, yönetici, öğretmen, öğrenci, yardımcı personel gibi insan kaynakları ile bina, sınıf, atölye, laboratuvar, lavabo ve bahçe gibi fiziki mekânlardan oluşan bir bütündür. Bu bütünün eğitimsel değerini ise pedagojik mimari belirler.
Bu araştırma, mimari yapı olarak okulu ve merkezi ögesi durumunda olan öğrenci ile ilişkisini özne ve nesne çerçevesinde pedagojik olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Betimsel nitelikte ve tarama modeli kullanılan bu araştırmanın örneklemini, Adıyaman Merkez’de yer alan “popüler”(n=117), “normal” (n=96) ve “dezavantajlı” ( n=93)olarak nitelendirilen üç okul türünde toplam 306 ortaöğretim 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada adı geçen “sınıf” eğitim ortamı; kullanışlılık, temizlik ve ısı, ışık, renk boyutlarında değerlendirilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, teoride genel eğitim ortamı olarak kabul edilen okullar çoğunlukla öğretimi ve barınmayı amaçlayan geometrik mekânlar olarak tasarlanmışlardır.
Ortaöğretim 5. sınıf öğrencilerinin “sınıf” eğitim ortamının fiziksel değişkenleri hakkındaki görüşleri çoğunlukla olumlu olurken; cinsiyet, okul türü, sınıf mevcudu ve sınıflarında okudukları yıl sayısı ve öğrencilerin okudukları okul türü değişkenlerine göre ise bazı görüşlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2015 |
Submission Date | May 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 2 |