The Republican Era is a transformation process in which modernisation gained effectiveness and scientific methods were tried to be applied in production. Therefore, as in many other fields, the updating of the methods used in agriculture was also attempted in this period. Shortly before the proclamation of the Republic, many attempts were made to improve production techniques and increase productivity in agriculture. For the success of agricultural reform and policies, the Republican administration aimed to train specialised staff in every field. In this direction, institutionalisation was required due to the need for qualified manpower to implement agricultural reform. In the same period, 12 regional agricultural schools were opened in various regions of the country for this purpose. One of them, Erzincan Agricultural School, was effective in the education of farmers’ children, as well as introducing farmers to agricultural innovations and instilling agricultural knowledge in the public. Since its establishment, it has contributed to the region in terms of modernising agricultural activities and increasing product efficiency.
This study, which analyses how the simplified form of knowledge is transferred to students in practice through versatile works, is a qualitative research. The sources that constitute the material of the study were obtained through libraries. How the education given at the school was conveyed to the public, especially the students, was analysed. In this respect, the opening process and functioning of the school was tried to be evaluated in terms of the history of education and agricultural education.
yok
Cumhuriyet Dönemi, çağdaşlaşmanın etkinlik kazandığı ve üretimde bilimsel metotların uygulanmaya çalışıldığı bir dönüşüm sürecidir. Dolayısıyla birçok alanda olduğu gibi tarımda kullanılan yöntemlerin güncellenmesine de bu dönemde teşebbüs edilmiştir. Henüz Cumhuriyet ilan edilmeden kısa bir süre önce üretim tekniklerinin geliştirilmesi ve tarımda verimliliği artırmaya yönelik birçok girişimde bulunulmuştur. Cumhuriyet yönetimi, tarım reformu ve politikalarının başarısı için her alanda uzman kadrolar yetiştirilmesini hedeflemiştir. Tarım reformunu uygulayacak nitelikli insan gücüne duyulan ihtiyaç üzerine kurumsallaşma yoluna gidilmiştir. Aynı dönem içerisinde bu amaca yönelik olarak ülkenin çeşitli bölgelerinde 12 adet mıntıka ziraat mektebi açılmıştır. Bunlardan biri olan Erzincan Ziraat Mektebi, çiftçi çocuklarının eğitimlerinin yanı sıra çiftçilerin tarım yenilikleri ile tanıştırılması ve halka tarım bilgisinin aşılanması noktasında etkili olmuştur. Kurulduğu tarihten itibaren tarımsal faaliyetlerin modernize edilmesi ve ürün verimliliğinin artırılması gibi hususlarda bölgeye katkı sağlamıştır.
Bilginin sadeleştirilmiş halinin uygulamalı olarak öğrencilere nasıl aktarıldığını çok yönlü eserler aracılığıyla analiz eden bu çalışma, nitel bir araştırmadır. Araştırmanın materyalini oluşturan kaynaklar kütüphaneler aracılığıyla elde edilmiştir. Mektepte verilen eğitimlerin başta öğrenciler olmak üzere halka nasıl ulaştırıldığının analizi yapılmıştır. Bu yönüyle okulun açılma süreci ve işleyişi, eğitim tarihi ve ziraat eğitimi açısından değerlendirilmeye çalışılmıştır.
yok
yok
yok
Erzincan Bölge Ziraat Okulu 1966 Dönem mezunu Halil Öcalan’a araştırmalarım boyunca gösterdiği değerli rehberlik, katkı ve destekleri için teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Late Modern History (Other) |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 1 |