Research Article
BibTex RIS Cite

DOES THE IMPROVEMENT IN THE LEGISLATION COMPENSE HUMAN ERRORS? A RESEARCH ON LEGISLATION IMPROVEMENT AND ITS RESULTS IN THE HIGHWAY TRAFFIC LAW NO. 2918

Year 2020, Volume: 16 Issue: 1, 287 - 297, 02.05.2020

Abstract

This article focuses on the pedestrian element in the Highway Traffic Law and the importance of the application dimension of public policies in the case of traffic accidents, the reason of which is crashing to the pedestrian. The study, which consists of 3 parts, first examines the pedestrian element in the Highway Traffic Law. In the second part, the statistical data of the Traffic Services Directorate until 2018 are examined. In the third section, the reflection of the amendment made in Article 74 of the Highway Traffic Law on 18.10.2018 to the data between January 2019 and January 2020 is examined. With this amendment, drivers are obliged to stop at pedestrian crossings and crossings and pass pedestrian crossings and to give the first right to pass. The reflection of this provision on statistical data was investigated and it was seen that pedestrian crash did not have a reducing effect on the number of accidents and a considerable increase was experienced after the legislative amendment.

References

  • 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2918.pdf Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • 7148 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/10/20181026-1.htm Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Trafik İstatistik Bülteni, (Genel Kazalar,2018,2019,2020.) Sungur, İ., Akdur, R., & .Piyal, B. (2014). Türkiye’deki Trafik Kazalarının Analizi. Ankara Medical Journal, 14(3). https://doi.org/10.17098/amj.65427

MEVZUATTA İYİLEŞTİRME İNSAN HATALARINI TELAFİ EDER Mİ? 2918 SAYILI KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU’NDA MEVZUAT İYİLEŞTİRMESİ VE SONUÇLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 16 Issue: 1, 287 - 297, 02.05.2020

Abstract

Bu makale, Karayolları Trafik Kanunu’ndaki yaya unsurunu ve sebebi yayaya çarpma olan trafik kazaları örneğinde kamu politikalarının uygulama boyutunun önemini konu edinmektedir. 3 bölümden oluşan çalışmada ilk olarak Karayolları Trafik Kanunu’ndaki yaya unsuru incelenmektedir. İkinci bölümde Trafik Hizmetleri Başkanlığı’nın 2018 yılına kadar olan istatiksel verileri incelenmektedir. Üçüncü bölümde ise 18.10.2018 tarihinde Karayolları Trafik Kanunu’nda 74. maddesinde yapılan değişikliğin Ocak 2019-Ocak 2020 tarihleri arasında verilere yansıması incelenmektedir. Bu değişiklikle sürücülerin kavşak giriş ve çıkışları ile yaya geçitlerinden geçen veya geçmek üzere bulunan yayalara durarak ilk geçiş hakkını verme zorunluluğu getirilmiştir. Bu hükmün istatiksel verilere yansıması araştırılmış olup yayaya çarpma kaza sayılarına azaltıcı etkide olmadığı ve mevzuat değişikliği sonrasında oldukça yüksek bir artışın yaşandığı görülmüştür.

References

  • 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2918.pdf Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • 7148 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/10/20181026-1.htm Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Trafik İstatistik Bülteni, (Genel Kazalar,2018,2019,2020.) Sungur, İ., Akdur, R., & .Piyal, B. (2014). Türkiye’deki Trafik Kazalarının Analizi. Ankara Medical Journal, 14(3). https://doi.org/10.17098/amj.65427
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Zülkif Dağlı

Şura Zavalsız

Hamza Ateş

Publication Date May 2, 2020
Acceptance Date April 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Dağlı, Z., Zavalsız, Ş., & Ateş, H. (2020). MEVZUATTA İYİLEŞTİRME İNSAN HATALARINI TELAFİ EDER Mİ? 2918 SAYILI KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU’NDA MEVZUAT İYİLEŞTİRMESİ VE SONUÇLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 287-297.

İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU

Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr

ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553