The aim of this study is to analyze relations among the returns of bond, stock, bank deposit, gold, Dolar and Euro. A perceptual space was formed by using multidimensional scaling analysis with investment instruments and the relations between the returns of investment instruments observed in the perceptual space was determined. It was observed that the first three relations among which there is the utmost similarity in the sense of returns were among Dollar-Euro, Dollar-Republic gold and Euro-Republic gold. On the other hand, the first three relations among which there is the utmost difference are among Euro-ISE100, Dollar-ISE100 and ISE100-Republic gold.
Bu çalışmanın amacı; Türkiye’deki yatırım araçlarından bono, hisse senedi, mevduat sertifikası, Cumhuriyet altını, Dolar ve Euro’nun getirileri arasındaki ilişkileri çok boyutlu ölçekleme yöntemi ile analiz etmektir. Bu kapsamda öncelikle, yatırım araçlarının getirileri hesaplanmıştır. Söz konusu yatırım araçlarına ait getiriler ile çok boyutlu ölçekleme yöntemi kullanılarak algısal bir uzay oluşturulmuş ve algısal uzayda incelenen yatırım araçlarının getirileri arasındaki ilişkiler tespit edilmeye çalışılmıştır. Analiz sonucunda, getirileri bakımından yatırım araçları arasında en fazla benzerlik (yakınlık) bulunan ilk üç ilişkinin sırasıyla; Dolar-Euro, Dolar-Cumhuriyet altını ve Euro-Cumhuriyet altını araçları arasında olduğu görülmüştür. İncelenen yatırım araçlarının getirileri arasındaki en fazla farklılık (uzaklık) bulunan ilk üç ilişkinin ise sırasıyla; Euro-İMKB100, Dolar-İMKB100 ve İMKB100-Cumhuriyet altını getirileri arasında olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Autumn |
Adress: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Fax: 0 374 253 45 21 E-mail: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Publish) : 1306-2174 ISSN (Electronic) : 1306-3553