Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS of MARKET ORIENTATION on SUPPLIER RELATIONSHIP: AN EMPRICIAL RESEARCH on HOTEL ENTERPRISES

Year 2014, Spring, 147 - 162, 21.04.2014

Abstract

Market orientation is key factor to lead enterprises to gain more competitive force. Supplier relationship which is discussed within the context of supply chain management is also another implementation providing important outputs for enterprises. An empirical research on the relation between these two variables may create a discussion base to explain business performance. The purpose of the study is to determine the effect of market orientation on supplier relationship. Sample of the study contains 140 hotel enterprises operating in Turkey which are 3, 4, 5 star and S Class. Findings present that there is a positive relation between market orientation level of hotel enterprises and supplier relationship. Therewithal, it was seen that market orientation has strong effect on supplier relationships.

PAZAR YÖNLÜLÜĞÜN TEDARİKÇİ İLİŞKİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2014, Spring, 147 - 162, 21.04.2014

Abstract

Pazar yönlülük, işletmelerin pazarda daha güçlü rekabet konumu elde etmelerinde kilit öneme sahip bir konudur. Tedarik zinciri yönetimi kapsamında ele alınan tedarikçi ilişkileri de işletmeler açısından önemli çıktıları olan süreçlere işaret etmektedir. Bu iki değişken arasındaki etkileşimin ampirik olarak ele alınması, işletme başarımını açıklama konusunda önemli bir fikir verebilir. Bu araştırmanın amacı, pazar yönlülüğün tedarikçi ilişkileri üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de faaliyet gösteren 3, 4, 5 yıldızlı ve özel belgeli olmak üzere 140 otel işletmesi oluşturmaktadır. Bulgular, otel işletmelerinin pazar yönlülük düzeyleri ile tedarikçileri ile ilişkileri arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğunu ortaya koymaktadır. Aynı zamanda pazar yönlülüğün tedarikçi ilişkileri üzerindeki açıklayıcılığının da yüksek olduğu görülmüştür.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Seyit Ahmet Solmaz

Oğuz Türkay

Publication Date April 21, 2014
Published in Issue Year 2014 Spring

Cite

APA Solmaz, S. A., & Türkay, O. (2014). PAZAR YÖNLÜLÜĞÜN TEDARİKÇİ İLİŞKİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi147-162.

İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU

Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr

ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553