Since its revelation, the education of the Qur'ān has been one of the most emphasized subjects by Muslims. For this purpose, educational institutions were opened in all Islamic states. The subject of this article is to discuss the historical development and current situation of Qur'ānic education in Sudan. The developments in the education of the Qur'ān in different periods in Sudan, which is the largest of the Islamic countries in Africa in terms of its geographical area, were effective in the selection of this country. Considering that it was under Ottoman rule for a long time, a comparison was made with the developments in the Ottoman period, in general, after the establishment of the Republic, and the developments in Qur'ān education in Turkey. In addition, since they have been in Sudan for a long time as a colonialist, the Western approaches to Qur'ān education in this country have also been examined. It is aimed to make a comparison between the similarities and differences of the developments in Qur'ān education in all these periods. Another aim is that this study contributes to understanding the historical development of Qur'ānic education in other Islamic countries. Another aim of the article is to reveal that the education of the Qur'ān, which has been applied uninterruptedly in Islamic lands since the revelation period, is one of the main factors in the formation of Islamic societies. In order to achieve this goal, the method of collecting data and comparing them was followed in the article.
The Science of the Qirā’āt and Tilāwat Sudan The Schools of Khalwa and Madārisu’l-Qur’ān Qur’ān Education in Turkey Western Approach
Nüzulünden itibaren Kur’an eğitimi Müslümanların üzerinde en çok durdukları konulardan olmuştur. Bu maksatla bütün İslam devletlerinde eğitim kurumları açılmıştır. Bu eğitim kurumları, tarih boyunca farklı İslam idarelerinde, başlangıç seviyesinden kıraat-ı aşerenin farklı rivâyetlerinin tedrisine kadar geniş bir yelpazede Kur’an eğitimi sunan merkezler olarak ortaya çıkmış ve gelişimlerini sağlamışlardır. Bu makalenin konusu, Sudan’da Kur’an eğitiminin tarihi gelişimini ve günümüzdeki durumunu ele almaktır. Coğrafi alanı itibarıyla Afrika’daki İslam ülkelerinin en büyüğü olan Sudan’ın farklı dönemlerde Kur’an eğitiminde yaşadığı gelişmeler bu ülkenin seçilmesinde etkili olmuştur. Tarihinin uzun bir döneminde Osmanlı idaresi altında bulunması da göz önüne alınarak genelde Osmanlı dönemi özelde ise Cumhuriyet sonrası Türkiye’deki Kur’an eğitimi gelişmeleri ile Sudan’daki süreçler karşılaştırılmalı olarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Ayrıca Osmanlı idaresi sonrası uzun bir dönem sömürgeci olarak Sudan’da bulunmuş olmaları dolayısıyla Batılıların bu ülkedeki Kur’an eğitimine dair yaklaşımları da incelenmiştir. Bütün bu dönemlerde Kur’an eğitimindeki gelişimlerin benzerlik ve farklılıkları arasında bir mukayese yapılması da bu çalışmanın hedefleri arasındadır. Bir diğer amaç ise, İslam toplumlarının oluşumunda ana etkenlerden biri olan Kur’an eğitiminin diğer İslam beldelerindeki tarihi gelişimlerini anlamaya katkı sunmasıdır. Bu hedefe ulaşmak üzere makalede veri toplama ve bunları karşılaştırma yöntemi takip edilmiştir. Yerel araştırmacıların sundukları bilgi ve belgeler yanında özellikle Batılı yazarların kaydettikleri ve yaklaşım tarzları da verilmiştir.
Kur’an Okuma ve Kıraat İlmi Sudan Halve ve Medârisü’l-Kur’an Türkiye’de Kur’an Eğitimi Batılı Yaklaşım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religion, Society and Culture Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |