Works of art bear the traces of the cultural environment and social events in which the artist finds himself/herself. The artist is in constant interaction with the social structure throughout his/her life. Works of art are the reflection of the artist’s mental and intellectual world and also reflect the socio-cultural and political structure of society. The social environment that shapes the works of the artist can also be transformed by being influenced by the works of art. At this stage, artists leave the position of a passive receiver and reflector and have the power to transform people by influencing society. The artist’s works, which are nourished by social experiences, have the power to transform society through their emotional and intellectual transmissions. The oppression, violence and human rights violations of the Palestinian people, which have touched every aspect of their social lives over the years, have been transferred to works of art not only by Palestinian artists but also by sensitive artists in different countries around the world. Artists not only reflect their feelings in their artworks but also have an impact on the world public opinion through their artistic fictions that they transform into action activities. Thus, works of art depicting Palestine go beyond the function of being a transmitter of what is happening and can also be a means of resistance. The feature of art as a common language shared between different languages, Israel’s military interventions and discourse strategies towards international public opinion unite people from different geographies for Palestine. In this study, artworks that convey themes such as persecution, genocide, forced migration and homesickness experienced by the Palestinian people since 1948 (Nakba) are analyzed. This study examines the works of multidisciplinary artists addressing both post-1948 events and human rights violations against Palestinians since October 7, 2023. Adopting an interpretative approach, the research analyzes artists’ efforts to globally communicate the social impacts of Israeli occupation through their artwork, while also overcoming suppression attempts through artistic resistance. Data was collected using case study methodology, with findings presented in the light of prominent debates in literature. In addition to the efforts of artists to announce the social effects of the Israeli occupation to the world through their works of art, their struggle to overcome the attempts to prevent them through art is also examined. The expression of Palestine through the language of art has been the subject of the pro-Palestinian social movements that have increased worldwide, especially after October 7. This study examines the political and social functions of Palestine-themed artworks. In the context of these effects, it is aimed to reveal the role of artistic works in raising awareness in society and supporting resistance.
Sanat eserleri, sanatçısının kendisini içinde bulduğu kültürel ortamın ve toplumsal olayların izlerini taşır. Sanatçı, yaşamı boyunca toplumsal yapıyla sürekli etkileşim içindedir. Sanat eserleri, sanatçının ruhsal ve düşünsel dünyasının yansıması olup, toplumun sosyo-kültürel ve siyasal yapısını da yansıtır. Sanatçının eserlerini şekillendiren toplumsal çevre, aynı zamanda sanat eserlerinden etkilenerek dönüşüm geçirebilir. Bu aşamada sanatçılar edilgen bir alıcı ve yansıtıcı konumundan ayrılır ve topluma etki ederek insanları dönüştürme kudretine sahip olurlar. Sanatçının toplumsal yaşantılardan beslenen eserleri, duygusal ve düşünsel aktarımlarıyla toplumu dönüştürme gücüne sahiptir. Filistin halkının yıllar boyunca toplumsal hayatlarının her noktasına dokunan baskı, şiddet ve insan hakları ihlalleri, yalnızca Filistinli sanatçılar tarafından değil dünyanın farklı ülkelerindeki duyarlı sanatçılar tarafından da sanat eserlerine aktarılmaktadır. Sanatçılar, sadece hislerini sanat eserlerine yansıtmakla kalmamakta, eylemsel aktivitelere dönüştürdükleri sanatsal kurgularıyla da dünya kamuoyu üzerinde etki oluşturmaktadırlar. Böylece Filistin’i anlatan sanat eserleri, yaşananların aktarıcısı olma işlevinin ötesine geçerek direniş aracı da olabilmektedir. Sanatın farklı diller arasında paylaşılan ortak dil olma özelliği, İsrail’in askeri müdahaleleri ve uluslararası kamuoyuna yönelik söylem stratejileri farklı coğrafyalardan insanları Filistin için birleştirmektedir. Bu çalışmada, Filistin halkının 1948 (Nekbe) yılından itibaren yaşadığı zulüm, soykırım, zorunlu göç ve vatan hasreti gibi temaları aktaran sanat eserleri incelenmiştir. 1948 yılı sonrası yaşananların yanı sıra 7 Ekim 2023’ten itibaren Filistinlilerin maruz kaldığı insan hakları ihlallerini anlatan farklı disiplinlerden sanatçıların eserleri ele alınmıştır. Sanatçıların İsrail işgalciliğinin toplumsal etkilerini sanat eserleri ile dünyaya duyurma çabalarının yanı sıra maruz kaldıkları engelleme girişimlerini yine sanat yoluyla aşma mücadeleleri yorumsamacı bir yaklaşımla ele alınmış, veriler “vaka analizi” tekniği ile elde edilmiş ve sonuçlar literatürde öne çıkan tartışmalar ışığında aktarılmıştır. Dünya çapında, özellikle 7 Ekim sonrası artan Filistin yanlısı toplumsal hareketlere, sanatın diliyle Filistin’in anlatımı konu edilmiştir. Bu çalışmada Filistin temalı sanat eserlerinin politik ve toplumsal işlevleri incelenmiştir. Bu etkiler bağlamında sanatsal çalışmaların toplumda farkındalık oluşturma ve direnişi destekleme rolünü ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | International Politics, Art Sociology, Political Sociology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | November 15, 2024 |
| Acceptance Date | April 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |