The reality of the genocide that the Muslim Palestinian people have been subjected to for the last century and especially since the last six months is reflected in the conscience of humanity. It can be said that there are two aspects of the Palestinian issue: the international community and Muslim societies. It can be said that the Palestine issue has two aspects, involving the international community and Muslim societies. As a Muslim society, Palestine's relationship with other Muslim societies is based on the concept of “ummah”, as if they were children born from the same mother. Ummah consciousness imposes on Muslim societies an equal obligation of solidarity and cooperation towards each other. It is essential for Muslim societies to establish a sense of ummah among each other, which is a fundamental area in which Classical fiqh regulates the lives of Muslims based on the Qur'an and Sunnah. Classical fiqh, which intervened in the life of the Muslim community with concepts such as ijtihad, iftā, qaḍā, wilā, and berā, made regulations on the subject both in the chapters of Kitāb al-siyar and Kerāhiya and in the works of Fatāwā. Indeed, classical fiqh protected the life of the Muslim community against external threats through the concept of dār, restricted the types of relationships in normal times by emphasizing the times of fitna, and took precautions against threatening attempts both theoretically and practically by evaluating the issue within the framework of jihad. This research aims to trace the concept of boycott from the perspective of classical fiqh.
Son yüzyıl ve özellikle son bir yıldan beri Müslüman Filistin halkının maruz kaldığı soykırım gerçeği insanlığın vicdanında mâkes bulmaya doğru yol almaktadır. Filistin meselesinin uluslararası toplum ve Müslüman toplumlara bakan yönü olmak üzere iki yönü olduğu söylenebilir. Müslüman bir toplum olan Filistin’in diğer Müslüman toplumlarla ilişkisi aynı anadan doğan çocuklarmışçasına ümmet kavramı üzerinden kurulmaktadır. Ümmet bilinci Müslüman toplumlara birbirlerine karşı eşdeğer dayanışma ve yardımlaşma yükümlülüğü yüklemektedir. Müslüman toplumların birbiri ile kurmaları zorunlu olan ümmet bilinci, onların hayatlarını düzenleyen ve kaynak değerini Kur’an ve Sünnet’ten alan klasik fıkhın düzenlemek istediği alan içerisindedir. Müslüman toplumun hayatına ictihad, iftâ, kazâ, velâ, berâ gibi araçlarla müdahale eden klasik fıkıh, gerek Kitâbü’s-siyer ve Kerâhiye bölümleri ve gerekse Fetâvâ türü eserleriyle konuya dair düzenlemeler yapmıştır. Nitekim klasik fıkıh, dâr kavramı üzerinden Müslüman toplumun hayatını haricî tehditlere karşı korumuş, fitne zamanları vurgusu ile normal zamanlardaki ilişki türlerine bir sınırlama getirmiş ve konuyu cihad çerçevesi içerisine yerleştirerek tehditkâr girişimlere karşı hem teorik hem pratik düzeyde tedbiri elden bırakmamıştır. İşte bu metin klasik fıkıh zaviyesinden boykot kavramının izini sürmeyi amaçlamaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Islamic Law |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | November 16, 2024 |
| Acceptance Date | June 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |