The purpose of divine revelation is to educate humanity through divine discipline. The Prophet Muhammad also educated his companions through revelation in line with this divine purpose. However, after the Prophet's death, this divine method was occasionally abandoned. To recapture this true purpose, Islamic scholars began to include the virtues and etiquette of the Quran in their works. Ajurri's work, Akhlaq al-Qur'an, was written to serve this purpose. This work examines the moral principles behind Qur’anic recitation and memorization. The study reveals that Ajurri viewed the relationship with the Qur’an not only in literal terms but also as a holistic process of character and moral construction. The findings in Ajurri's work shed light on common problems among Qur’an readers of the period. These problems include the neglect of contemplation by a memorization approach focused on memorization, the use of the Qur’an as a tool for worldly gain, and the manifestation of arrogance and moral weaknesses among Qur’anic scholars. The author argues that these problems require reflection on the Qur’an's meaning, intention should be directed solely towards God's approval, and good morals should be made an integral part of engaging with the Qur’an. This study evaluates Âjurî's proposed solutions as a moral roadmap for Qur’anic scholars. This map advises those who learn and teach the Quran to embrace fundamental Islamic values such as humility, patience, and truthfulness, to avoid viewing the Qur’an as a means of livelihood, and to prioritize deeds over words. In conclusion, Âcurrî's work offers a timeless solution to the challenges of Qur’anic education, serving as a valid and valuable guide for contemporary Qur’anic educational institutions and student.y. This study aims to examine the life of Âcurrî and analyze his relevant works.
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study.
İlahi vahyin amacı insanı ilahi terbiye ile eğitmektir. Hz. Peygamber de bu ilahî amaç doğrultusunda ashabını vahiy ile eğitmiştir. Ancak Hz. Peygamber’in vefatından sonra bu ilahî metottan zaman zaman uzaklaşılmıştır. Bu asıl gayeye tekrar ulaşmak için İslam bilginleri eserlerinde Kur’ân’ın fazileti ve adabı konularına yer vermeye başlamışlardır. Âcurrî’nin el-Gurebâ, Ahlâku’l-ulemâ, Ahlâku hameleti’l-Kur’an gibi usul ve adap ile ilgili eserleri onun Fezâil’ül-Kur’ân alanına ilgili ve yetkin olduğunu göstermektedir. Bu da Âcurrî’nin önemini ortaya koymaktadır. Âcurrî’nin Ahlâku hameleti’l-Kur’an adlı eseri de ilahî metoda tekrar ulaşmak amacıyla kaleme alınmıştır. Bu eser, Kur’an tilaveti ve hıfzının ardındaki ahlaki esasları incelemektedir. Çalışma, Âcurrî’nin Kur’ân’la kurulan ilişkiyi sadece lafzî olarak değil, aynı zamanda bütüncül bir karakter ve ahlak inşası süreci olarak değerlendirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Âcurrî’nin eserindeki bulgular, dönemin Kur’an okuyucuları arasında yaygın olan sorunlara ışık tutmaktadır. Bu sorunlar arasında lafız odaklı bir ezber anlayışının tefekkürü ihmal etmesi, Kur’ân’ın dünyevi menfaatler için bir araç haline getirilmesi ve Kur’an ehlinin kibir ve ahlakî zâfiyetler göstermesi yer almaktadır. Müellif, bu problemlere karşı Kur’ân’ın manası üzerinde düşünülmesi, niyetin sadece Allah rızasına yönelik olması ve güzel ahlakın Kur’an ile meşguliyetin ayrılmaz bir parçası haline getirilmesi gerektiğini savunmaktadır. Çalışma, Âcurrî’nin çözüm önerilerini ehl-i Kur’an için ahlaki bir yol haritası olarak değerlendirmektedir. Bu harita, Kur’ân’ı öğrenen ve öğretenlerin tevazu, sabır, doğru sözlülük gibi temel İslami değerleri benimsemesini, Kur’ân’ı bir geçim kapısı olarak görmekten kaçınmasını ve lafız kadar amele de önem vermesini öğütlemektedir. Sonuç olarak, Âcurrî’nin eseri, Kur’an eğitimine yönelik sorunlara çağlar üstü bir çözüm sunarak, günümüz Kur’an eğitim müesseseleri ve talebeleri için de geçerli ve değerli bir rehber niteliğindedir. Bu çalışma ise, Âcurrî’nin hayatına yer vermeyi ve ilgili eserini tahlil etmeyi amaçlamaktadır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu beyan olunur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Recitation of the Qur'an and Qiraat |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | June 10, 2025 |
| Acceptance Date | October 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |