This academic opinion paper considers the impact of digitalisation and artificial intelligence (AI) technologies on educational management. In particular, the opportunities and challenges that AI offers to educational leaders through data-based decision support systems are discussed in detail. It is asserted that the utilisation of AI in the domain of educational management serves to enhance the efficacy of strategic decision-making processes, facilitate the provision of personalised learning opportunities and contribute to the monitoring of student performance. However, it is also important to consider the challenges that arise from technological inequalities, data privacy and ethical issues. In this context, the contribution of AI to sustainable development in education and the means of integrating it in accordance with educational policies are discussed.
“I would like to thank Nurgün Varol for his valuable contributions to the study”.
Bu akademik görüş yazısında dijitalleşmenin ve yapay zekâ (YZ) teknolojilerinin eğitim yönetimi üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Özellikle YZ’nin, veri tabanlı karar destek sistemleri aracılığıyla eğitim liderlerine sunduğu fırsatlar ve karşılaşılabilecek zorluklar tartışılmıştır. Eğitim yönetiminde YZ kullanımının, stratejik karar alma süreçlerinde verimliliği artırdığı, kişiselleştirilmiş öğrenme fırsatları sağladığı ve öğrenci performansını izlemeye katkı sunduğu belirtilmiştir. Bununla birlikte, teknolojik eşitsizlikler, veri gizliliği ve etik sorunlar gibi zorlukların da sürecin önemli unsurları olduğu ifade edilmiştir. Bu bağlamda, YZ’nin eğitimde sürdürülebilir kalkınmaya katkısı ve eğitim politikalarıyla uyumlu bir şekilde nasıl entegre edileceği tartışılmıştır.
“Çalışmaya değerli katkılarından dolayı Nurgün Varol'a teşekkür ederim”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Opinion Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 13, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |