Research Article
BibTex RIS Cite

Attitudes and Behaviors of Midwifery Students Towards Postgraduate Education and Conducting Scientific Research

Year 2023, , 14 - 22, 07.04.2023
https://doi.org/10.5152/JMHS.2023.224787

Abstract

Objective: In this study, it was aimed to determine the effects of midwifery students’ attitudes toward postgraduate education on their attitudes and behaviors to conduct scientific research.
Methods: The population of the cross-sectional study consisted of third- and fourth-grade students studying in the midwifery department of a university in the 2021–2022 academic year. There are 235 students in these classes and 226 students were reached (participation rate: 96%). The data were collected face to face by distributing the forms to the students: questionnaire form, Attitude Towards Graduate Education Scale, and Attitude Towards Scientific Research Scale were used. In the analysis of the data, correlation analysis was used to determine the relationship between number percentage distributions and scale scores, and t test and ANOVA test were used to evaluate the effect of independent variables on the dependent variable.
Results: 50.4% of the students want to take postgraduate education, and the most prominent reason for their request is to specialize in a field (53.5%). More than half of the students regularly read scientific articles and follow publications. One third took part in a research, 71.7% participated in scientific activities. A moderately positive correlation was found between students’ postgraduate education attitudes and their positive attitude scores toward scientific research.
Conclusion: Graduate education programs should be introduced to students in their education processes and they should be encouraged to take part in scientific studies.

References

  • Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H., & Özkan, D. S. (2011) Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 235-260.
  • Aktürk, S. O., Kızılkaya, T., Çelik, M., & Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23–33.
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç., & Esra, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: Bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58–67.
  • Amoo, T. B., & Gbadamosi, O. (2021). Nursing and midwifery students’ attitudes towards research: A descriptive study. Asian Journal of Nursing Education and Research, 11(3), 375–380.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., & Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74–82.
  • Aydemir, S., & Çam, ŞS. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4–16. [CrossRef]
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., & Topal, E. A. (2015). Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Journal of Human Rhythm, 1(4), 168–175.
  • Bilgin, Z., & Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44–52. [CrossRef]
  • Bozkurt, Ö. D., Kazankaya, F., Demirkol, A., Karakaş, G., & Pekşen, H. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik düşünce ve tutumları. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 8(2), 72–82.
  • Çankaya, S., Kaynar, B. N., Çöker, G., Alp, M., Acar, E. D., Bayrambey, Z., & Akbaş, F. (2018). Ebelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 177–184.
  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y., & Uysal, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 23–31.
  • Dinç, A., Cangöl, E., & Söğüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15–23.
  • Erlandsson, K., Lindgren, H., Wettergren, L., Mekuriaw, A., Berta, M., Melkamu, M., Seyoum, T., Hailemeskel, S., Jember, A., Hassen, M., Gebrie, M., Geda, B., Gelaye, K., Mekonnen, S. H., Mekonnen Abebe, S., & Christensson, K. (2021). Half-time evaluation of a new 4-year Ph.D. program in nursing and midwifery at the University of Gondar, Ethiopia. Global Health Action, 14(1), 1905304. [CrossRef]
  • Evans, J., Taylor, J., Browne, J., Ferguson, S., Atchan, M., Maher, P., & Davis, D. (2020). The future in their hands: Graduating student midwives’ plans, job satisfaction and the desire to work in Midwifery Continuity of Care. Women and Birth, 33(1), E59–E66.
  • Güner, Ş. İ., Karaaslan, S., & Orhun, R. (2019). Why do nursing and midwifery students choose their profession in Turkey? Eastern Journal of Medicine, 24(2), 123–129. [CrossRef]
  • Halldorsdottir, S., & Karlsdottir, S. I. (2011). The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25(4), 806-817.
  • Hatem, M., Sandall, J., Devane, D., Soltani, H., & Gates, S. (2008). Midwife‐led versus other models of care for childbearing women. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4), [CrossRef]
  • Hicks, C., & Hennessy, D. (1999). Quality in post-basic nurse education: The need for evidence-based provision. Journal of Nursing Management, 7(4), 215–224. [CrossRef]
  • İlter, I. (2019). Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 18(1), 263-284.
  • Jirojwong, S., & Welch, A. (2011). The importance of research in nursing and midwifery. In S. Jirojwong, M. Johnson & A. Welsh (Eds.). Research methods in nursing and midwifery pathways to evidence-based practice (2nd ed, pp. 3–21). Oxford University Press.
  • Jirojwong, S., & Welch, A. (2013). The importance of research in nursing and midwifery. https://www.oup.com.au/__data/assets/pdf_file/0020/150716/JIROJWONG_9780195528510_SC_1.pdf
  • Kartal, Y. A., & Hızlıol, B. (2021). Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 126–132.
  • Luyben, A. G., Wijnen, H. A., Oblasser, C., Perrenoud, P., & Gross, M. M. (2013). The current state of midwifery and development of midwifery research in four European countries. Midwifery, 29(5), 417–424. [CrossRef]
  • Satır, G., & Murat, M. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi: Vakıf üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 37(1), 59–67.
  • Ünal, Ç., & İlter, I. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 147–164.
  • Ünsar, S. (2005). Trakya Üniversitesi Edirne Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitim hakkındaki görüş ve düşünceleri. İstanbul Üniversitesi F.N H y. O. Dergisi, 13(54).
  • Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S., & Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Veeramah, V. (2004). Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. Journal of Advanced Nursing, 47(2), 183–191. [CrossRef]
  • Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15–12.

Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları

Year 2023, , 14 - 22, 07.04.2023
https://doi.org/10.5152/JMHS.2023.224787

Abstract

Amaç: Bu çalışmada ebelik bölümü öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının bilimsel araştırma yapma tutum ve davranışlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Kesitsel tipte olan çalışmanın evrenini, bir üniversitenin ebelik bölümünde 2021–2022 eğitim yılında öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Bu sınıflarda toplam 235 öğrenci olup, 226 öğrenciye ulaşılmıştır (katılım oranı:%96). Veriler öğrencilere formların dağıtılması yoluyla yüz yüze toplanmış; anket formu, Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı yüzde dağılımları, ölçek puanları arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Korelasyon analizi ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini değerlendirmede t testi ve ANOVA testi uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %50,4’ü lisansüstü eğitim almak istemekte olup, istemelerinde ön plana çıkan ilk neden bir alanda uzmanlaşmaktır (%53,5). Öğrencilerin yarısından fazlası düzenli bilimsel makale okumakta, yayınları takip etmektedir. Üçte biri bir araştırmada yer almış, %71,7’si bilimsel etkinliklere katılmıştır. Öğrencilerin lisansüstü eğitim tutumları ile bilimsel araştırmaya yönelik olumlu tutum puanları arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilere eğitim süreçlerinde, lisansüstü eğitim programlarının tanıtılmalı ve bilimsel çalışmalarda yer almaları teşvik edilmelidir

References

  • Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H., & Özkan, D. S. (2011) Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 235-260.
  • Aktürk, S. O., Kızılkaya, T., Çelik, M., & Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23–33.
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç., & Esra, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: Bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58–67.
  • Amoo, T. B., & Gbadamosi, O. (2021). Nursing and midwifery students’ attitudes towards research: A descriptive study. Asian Journal of Nursing Education and Research, 11(3), 375–380.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., & Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74–82.
  • Aydemir, S., & Çam, ŞS. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4–16. [CrossRef]
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., & Topal, E. A. (2015). Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Journal of Human Rhythm, 1(4), 168–175.
  • Bilgin, Z., & Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44–52. [CrossRef]
  • Bozkurt, Ö. D., Kazankaya, F., Demirkol, A., Karakaş, G., & Pekşen, H. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik düşünce ve tutumları. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 8(2), 72–82.
  • Çankaya, S., Kaynar, B. N., Çöker, G., Alp, M., Acar, E. D., Bayrambey, Z., & Akbaş, F. (2018). Ebelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 177–184.
  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y., & Uysal, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 23–31.
  • Dinç, A., Cangöl, E., & Söğüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15–23.
  • Erlandsson, K., Lindgren, H., Wettergren, L., Mekuriaw, A., Berta, M., Melkamu, M., Seyoum, T., Hailemeskel, S., Jember, A., Hassen, M., Gebrie, M., Geda, B., Gelaye, K., Mekonnen, S. H., Mekonnen Abebe, S., & Christensson, K. (2021). Half-time evaluation of a new 4-year Ph.D. program in nursing and midwifery at the University of Gondar, Ethiopia. Global Health Action, 14(1), 1905304. [CrossRef]
  • Evans, J., Taylor, J., Browne, J., Ferguson, S., Atchan, M., Maher, P., & Davis, D. (2020). The future in their hands: Graduating student midwives’ plans, job satisfaction and the desire to work in Midwifery Continuity of Care. Women and Birth, 33(1), E59–E66.
  • Güner, Ş. İ., Karaaslan, S., & Orhun, R. (2019). Why do nursing and midwifery students choose their profession in Turkey? Eastern Journal of Medicine, 24(2), 123–129. [CrossRef]
  • Halldorsdottir, S., & Karlsdottir, S. I. (2011). The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25(4), 806-817.
  • Hatem, M., Sandall, J., Devane, D., Soltani, H., & Gates, S. (2008). Midwife‐led versus other models of care for childbearing women. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4), [CrossRef]
  • Hicks, C., & Hennessy, D. (1999). Quality in post-basic nurse education: The need for evidence-based provision. Journal of Nursing Management, 7(4), 215–224. [CrossRef]
  • İlter, I. (2019). Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 18(1), 263-284.
  • Jirojwong, S., & Welch, A. (2011). The importance of research in nursing and midwifery. In S. Jirojwong, M. Johnson & A. Welsh (Eds.). Research methods in nursing and midwifery pathways to evidence-based practice (2nd ed, pp. 3–21). Oxford University Press.
  • Jirojwong, S., & Welch, A. (2013). The importance of research in nursing and midwifery. https://www.oup.com.au/__data/assets/pdf_file/0020/150716/JIROJWONG_9780195528510_SC_1.pdf
  • Kartal, Y. A., & Hızlıol, B. (2021). Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 126–132.
  • Luyben, A. G., Wijnen, H. A., Oblasser, C., Perrenoud, P., & Gross, M. M. (2013). The current state of midwifery and development of midwifery research in four European countries. Midwifery, 29(5), 417–424. [CrossRef]
  • Satır, G., & Murat, M. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi: Vakıf üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 37(1), 59–67.
  • Ünal, Ç., & İlter, I. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 147–164.
  • Ünsar, S. (2005). Trakya Üniversitesi Edirne Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitim hakkındaki görüş ve düşünceleri. İstanbul Üniversitesi F.N H y. O. Dergisi, 13(54).
  • Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S., & Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Veeramah, V. (2004). Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. Journal of Advanced Nursing, 47(2), 183–191. [CrossRef]
  • Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15–12.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

İlkay Ünal 0000-0001-8976-0003

Aysun Ekşioğlu This is me 0000-0002-8769-3289

Publication Date April 7, 2023
Submission Date November 7, 2022
Acceptance Date January 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Ünal, İ., & Ekşioğlu, A. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 14-22. https://doi.org/10.5152/JMHS.2023.224787
AMA Ünal İ, Ekşioğlu A. Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. April 2023;6(1):14-22. doi:10.5152/JMHS.2023.224787
Chicago Ünal, İlkay, and Aysun Ekşioğlu. “Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları Ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum Ve Davranışları”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no. 1 (April 2023): 14-22. https://doi.org/10.5152/JMHS.2023.224787.
EndNote Ünal İ, Ekşioğlu A (April 1, 2023) Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 14–22.
IEEE İ. Ünal and A. Ekşioğlu, “Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları”, Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 14–22, 2023, doi: 10.5152/JMHS.2023.224787.
ISNAD Ünal, İlkay - Ekşioğlu, Aysun. “Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları Ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum Ve Davranışları”. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (April 2023), 14-22. https://doi.org/10.5152/JMHS.2023.224787.
JAMA Ünal İ, Ekşioğlu A. Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;6:14–22.
MLA Ünal, İlkay and Aysun Ekşioğlu. “Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları Ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum Ve Davranışları”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 1, 2023, pp. 14-22, doi:10.5152/JMHS.2023.224787.
Vancouver Ünal İ, Ekşioğlu A. Ebelik Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Yapmaya İlişkin Tutum ve Davranışları. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;6(1):14-22.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

2992931409