Aim:The aim of this study was to determine the professional belonging levels of final-year midwifery university students and the influencing factors.
Methods:The study was conducted with final-year students studying at Midwifery Departments of different universities in Istanbul. The data were collected between August 5- September 15, 2020 by using an online questionnaire that includes a "Question Form" asking emotions, thoughts and choices about the profession and the "Midwifery Belonging Scale" examining the belonging levels. Continuous data were presented as mean, standard deviation and median; categorical data were presented as frequency and percentage.. Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality of data. Mann Withney-U and Kruskal-Wallis tests were used to compare the midwifery belonging scale score of independent variables. P values less than 0.05 were considered significant.
Results:172 students completed the study. The average age of the students was 21.70±1.36 (min: 19-max:33), mean weighted grade point average was 2.94±0.35 (min: 2.00-max:3.87). Median score of Midwifery Belonging Scale was 99 (min:24-max:110). The median scores of Midwifery Belonging Scale were found to be higher in students who think that they have sufficient knowledge about the field they want to work, is believing that she can do her profession with love, and those who do not intend to leave the profession after graduation (respectively; p<0.001; p<0.001; p<0.001).
Conclusion:Our findings showed that level of belonging of the midwifery students is close to the upper limit and there is a relationship between their level of belonging and some professional feelings, thoughts and choices.
Amaç: Bu çalışmanın amacı ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesidir.
Yöntem: Çalışma İstanbul ilindeki üniversitelerin Ebelik Bölümlerinde öğrenim gören son sınıf öğrencileri ile yapıldı. Veriler, meslekle ilgili bazı duygu, düşünce ve seçimlerin sorulduğu “Soru Formu” ve aidiyet düzeyinin belirlenmesi için kullanılan “Ebelik Aidiyet Ölçeği” nin yer aldığı çevrimiçi bir anket ile 5 Ağustos- 15 Eylül 2020 tarihleri arasında toplandı. Sürekli veriler ortalama, standart sapma ve ortanca ile; kategorik veriler ise, frekans ve yüzde olarak sunuldu. Veri setinin normal dağılıma uygunluk durumu Kolmogorov Smirnov Testi ile değerlendirildi. Bağımlı değişken olan Ebelik Aidiyet Ölçek puanı ile bağımsız değişkenlerin karşılaştırılmasında Mann Withney-U Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanıldı. Anlamlılık değeri p<0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Araştırma anketlerini 172 öğrenci tamamladı. Öğrencilerin yaş ortalaması 21.70±1.36 (min:19 -max:33), Ağırlıklı Genel Not Ortalaması 2.94±0.35 (min:2.00-max:3.87) idi. Ebelik Aidiyet Ölçeği puan ortanca değeri 99 (min: 24 - max: 110) olarak bulundu. Çalışmak istediği alanla ilgili yeterli bilgiye sahip olduğunu düşünen, mesleğini severek yapacağına inanan ve mezuniyet sonrası meslekten ayrılmayı düşünmeyen öğrencilerin ebelik aidiyet düzeyi puan ortancalarının daha yüksek olduğu belirlendi (sırasıyla; p<0.001; p<0.001; p<0.001).
Sonuç: Bulgular öğrencilerin aidiyet duygusunun üst sınıra yakın olduğunu ve aidiyet düzeyi ile bazı mesleki duygu, düşünce ve seçimlerinin arasında ilişki olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | February 3, 2021 |
Acceptance Date | April 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License