Amaç: Bu araştırmanın amacı gebe okulu programlarında eğitimci olarak görev alan ebe ve hemşirelerin endokrin bozucular konusundaki bilgi ve tutumlarını incelemektir.
Yöntem: Fenomenolojik tipte tasarlanan araştırmanın evreni, İstanbul ilindeki gebe okulu programlarında eğitimci olarak görev yapan 44 ebe/hemşireden oluşmuştur (N=44). Ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak örneklem veri doygunluğu takip edilmiş ve doygunluk sağlandığında veri toplama işlemi tamamlanmıştır (n=7). 13 Eylül 2021 tarihinde yapılan araştırmada, veriler odak grup yöntemi ile araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Nicel veriler, tanımlayıcı istatistiksel analizler kullanılarak, nitel veriler ise içerik analiziyle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Ebe ve hemşirelerin görüşme formuna verdikleri cevaplar doğrultusunda; endokrin bozucuların önemi, endokrin bozucular bilgisi, endokrin bozucular farkındalığı oluşturma ve gebe eğitimine entegrasyon şeklinde dört adet tema oluşturulmuştur. Prenatal dönem eğiticilerinin endokrin bozucuların öneminin farkında olmalarına rağmen konu hakkındaki bilgilerinin yetersiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların konunun prenatal eğitimlerde yer alması ve farkındalık geliştirilebilmesi için çeşitli önerilerinin bulunduğu saptanmıştır.
Sonuç: Ebe ve hemşirelerin endokrin bozuculara yönelik çok fazla bilgilerinin olmadığı hatta kısmen yanlış bilgilere sahip oldukları görülmüştür. Eğitici eğitimlerinin içeriğine endokrin bozucularla ilgili konuların eklenerek bilinçlendirme çalışmalarının arttırılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Objectives: The aim of this study is to examine the knowledge and attitudes of midwives and nurses, who work as educators in pregnant school programs, on endocrine disruptors.
Methods: The universe of the study, which was designed in phenomenological type, consisted of 44 midwives/nurses working as educators in the pregnant school programs in Istanbul (N=44). Sample size saturation was followed using the criterion sampling method and data collection was completed when saturation was achieved (n=7). In the study carried out between 03-13 September 2021, the data were collected with the focus group interview method and a semi-structured interview form created by the researchers. Quantitative data were evaluated using descriptive statistical analyzes and qualitative data were evaluated by content analysis.
Results: In line with the answers given by the midwives and nurses to the interview form; four themes were created: importance of endocrine disruptors, knowledge of endocrine disruptors, awareness of endocrine disruptors and integration into pregnant education. Although prenatal educators were aware of the importance of endocrine disruptors, their knowledge on the subject was insufficient. In addition, it was determined that the participants had various suggestions for the subject to be included in the prenatal education and to raise awareness.
Conclusion: It has been observed that midwives and nırses have insufficient or partially incorrect information about endocrine disruptors. It was concluded that awareness raising studies should be increased by adding the topics related to endocrine disruptors to the content of the educators' trainings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2024 |
Submission Date | July 30, 2023 |
Acceptance Date | February 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License