Bayt al-mal is one of the institutions whose ontological and epistemological foundations determine its functioning in pre-modern context, yet these underlying structures have been ignored to a certain extent in modern studies leading to an anachronic analysis of bayt al-mal. The aim of this study is to make a critical comparison of bayt al-mal and treasury institutions in terms of income items, expenditures, and objectives of respective institutions. Bayt al-mal as a institution developed by the political authority to realize the objec-tives of the Shari'ah based on the needs of growing Muslim communities, is fundamentally different from modern treasuries in terms of sovereignty, income sources, expenditures, and objectives. Bayt al-mal operates under the sovereignty of Allah, with income derived from Islamic taxes like zakat, humus, and jizya. Its expenditures align with Shariah objectives such as enjoining good, jihad, and establishing justice. This institution, rooted in religious principles, uses its resources to achieve objectives deemed beneficial by Allah. In contrast, the modern treasury is an integral part of the state, shaped by its own sovereign principles and capitalist ideology. Its income primarily comes from taxing citizens and corporations, focusing on continuous growth and progress. The state's expenditures, including salaries and pensions, reflect its central control and aim to sustain its authority and capitalist principles. The findings we obtained as a result of the comparison between the two institutions highlights the dangers of conflating bayt al-mal and modern treasuries without acknowledging their distinct natures. It argues that overlooking these differences hinders the development of financial instruments compatible with Islamic principles. The study also raises the question of whether bayt al-mal can harmonize with modern state structures in terms of income, expenditures, and objectives. This critical comparison underscores the need for careful consideration of these institutions' unique characteristics in Islamic financial jurisprudence.
Bu çalışmanın amacı, hazine ve beytülmâl kurumları arasındaki gelirleri, giderleri ve hedefleri, ontolojik ve epistemolojik seviyelerdeki farklarına dayalı olarak karşılaştırmaktır. Beytülmâlin başlıca gelir kalemleri zekât, humus, cizye ve haraçtır. Bu gelirler, Hz. Peygamber zamanından itibaren toplanmaya başlanmış ve âlimlerin içtihadına göre belirlenen ek kalemlerle birlikte beytülmâlin bir parçası olmaya devam etmiştir. Beytülmâl kurumu, büyüyen müslüman topluluklardaki ihtiyaçlara binaen şeriatın gayelerini gerçekleştirmek amacıyla siyasî otorite tarafından geliştirilen bir yapı olarak değerlendirilebilir. Bu nedenle, gider kalemleri, iyiliği emredip kötülükten sakındırmak, cihat ve adaleti tesis etmek gibi şeriatın temel hedeflerine hizmet etmelidir. Diğer bir ifadeyle, beytülmâl kurumu, Allah’ın insanlar için uygun gördüğü maslahatları meydana getirmeyi amaçlayan şeriatın gayelerini gerçekleştirmek için kullanılan bir kaynak olarak yorumlanabilir. Diğer yandan, hazine sisteminin temeli ise modern devlete dayanmaktadır. Güçlü bir devlet olma ve bunu sürdürmek için gereken finansal ihtiyaçlar, vatandaşların vergilendirilmesi ve sürekli büyüme ve ilerlemeyi hedefleyen kapitalizmle uyumlu uygulamaların uygulanması yoluyla karşılanmaktadır. Devletin giderlerinin kalıcı ve büyük bölümünü oluşturan maaş ödemeleri ve emekli maaşları gibi alanlara yapılan harcamalar ise modern devletin merkezi kontrolünü kurmasına dayanak oluşturmaktadır. İki kurum arasında yaptığımız mukayese sonucunda elde ettiğimiz bulgular, büyüyen müslüman toplulukların ihtiyaçlarını gidermek ve şeriatın gayelerini gerçekleştirmek amacıyla siyasi otorite tarafından geliştirilmiş olan beytülmâl kurumu ve modern devletin yanı sıra onunla ilişkilendirilen kapitalist pazar sisteminin bir parçası olan hazine kurumu arasındaki farklar, bu iki kurumun birbirinin devamı olarak görülemeyeceğini göstermektedir. Her iki kurum da siyasi otorite tarafından oluşturulmuş ve toplumun ekonomik faaliyetlerine katkıda bulunsa da amaçları ve yapıları açısından birbirinin devamı olmayan farklı kurumlardır. Son olarak çalışmamızda ortaya koymaya çalıştığımız niteliksel farklılıkları göz ardı ederek iki kurumu süreklilik ilişkisi içerisinde değerlendirmeye çalışmanın modern dönemde İslâmî ilkelere uygun finansal araç ve kurumlar önerme çabası açısından önemli bir tehlike oluşturduğuna dikkat çekilmektedir. Bu çalışmada yapılmaya çalışılan karşılaştırmanın iki önemli faydası bulunmaktadır. İlk olarak İslâmî finans araçları için verilen fetvalarda modern devletin hazine kurumu değerlendirilirken bu niteliksel farklılıkların dikkate alınması gerektiği vurgulanmaktadır. İkinci önemli nokta ise beytülmâlin hem gelir kalemleri hem harcamalar hem de amaçlar açısından modern devletle uyum içinde olup olamayacağı sorusunun daha fazla araştırılması gereken bir soru olarak gündeme getirilmesidir.
Bu çalışma Doç. Dr. Harun Şencal danışmanlığında 20/07/2022 tarihinde sunduğumuz/tamamladığımız “Beytülmâl ve Hazine Kurumlarının Mukayeseli Analizi” başlıklı yüksek lisans tezi esas alınarak hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Finance, Islamic Law |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | December 27, 2023 |
Acceptance Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |