Bu
çalışmada, modern dönemde Türkiye’de gelişmiş olan dini ayrılıkların ve cemaat
olgusunun felsefi bağlamda tahlili yapılmaktadır. Söz konusu tahlil, “fırka” ve
“cemaat” kavramlarının, klasik İslâm tarihi, modern sosyoloji ve çağdaş Türkiye
toplumu bakımından ayrı ayrı teşhisini zorunlu kılmaktadır. Bu nedenle Ludwig
Wittgenstein ve Michel Foucault felsefeleriyle Gayatri Chakravorty Spivak’ın
post-kolonyalist çözümlemeleri, modern Türkiye tecrübesine uygulanmaktadır.
Çalışmanın temel savı, Türkiye’de dini tartışmaların gerçekçi bir toplum
tabanının bulunmadığı ve cemaatlerin bir ihtiyaca karşılık olarak
türedikleridir. Dini tartışmalar ile cemaatlerin mevcudiyetinden kaynaklanan
din algılarının birbirine karıştırılmaması gerekmektedir. Fırkalaşma olgusunun
hayali olmasına kıyasla cemaat olgusundan türeyen yeni din anlayışları
toplumsal bir gelişmedir. İkisinin de anlaşılabileceği bağlam, sömürge
tecrübesi ve küreselleşme kavramlarında bulunabilir. Böylece makale, toplumsal
gerçekliğe ve onun bilime taşınmasının arkeolojisiyle meşgul olmaktadır.
Türkiye felsefe İslâm fırka cemaat yerli bilgi din sosyolojisi
This
study examines the religious sects and the case of religious community which
have developed in Turkey in the context of philosophy. This analysis requires
to be identified the concepts of “sect” (al-firka) and “religious community”
(al-camâa) separately in terms of classical history of Islam and modern
sociology and contemporary Turkish society. Therefore, the philosophies of
Ludwig Wittgenstein and Michel Foucault and Gayatri Chakravorty Spivak’s
post-colonial analysis are applied to the experience of modern Turkey. The main
argument of the study is the absence of real base of religious discussion and
that religious community has derived from social necessities in Turkey. The
religious discussions should not be confused with the presence of some new
understandings which have derived from being of religious communities. In
comparison with that the case of sectarianism is deceptious, new religious
understandings which have derived from the case of religious community are
social developments. Both can be understood in the context of the colonial
experience and the concept of globalization. So, the article is interested with
the archaeology of social reality and its moving to the science
Turkey philosophy Islam sect religious community the native informant sociology of religion
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2017 |
Submission Date | January 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 34 |