BibTex RIS Cite

Farabi Felsefesinde el-Evvel

Year 2016, Issue: 32, 16 - 28, 30.05.2016

Abstract

Farabi
metafiziğinde, varlıkların ilk mertebesinde, bütün mevcudatın İlk Sebeb’i olan
İlk Mevcut (el Mevcudu’l-Evvel) yer almaktadır. İlk Mevcut’un hiyerarşik yapıda
en üstte yer alması, bir konumlandırma olmanın ötesinde, bütün bir varlığı
anlamada ve anlamlandırmada önemli bir hususiyete sahiptir. Bu kapsamda,
El-Evvel hakkında bilgi sahibi olmadan diğer varlıkları anlamak ve o varlıklar
hakkında değerlendirmelerde bulunmak mümkün değildir. Bu makalede, Farabi
ontolojisinde varlık katmanlarının ilk mertebesinde yer alan el-Evvel ile ilgili yaklaşımlar bütüncül
bir çerçevede ele alınacaktır.

References

  • Aydınlı, Yaşar, Farabi’de Tanrı-Evren İlişkisi, İstanbul: İz yayıncılık, 2011.
  • Bedevi, Abdurrahman, Eflutin inde’l Arab, Mektebetü’n Nehdati’l Mısriyye, 1955.
  • Deniz, Gürbüz, “Farabi’ye Göre İnsan Hürriyeti”, Uluslararası Farabi Sempozyumu Bildirileri, Ankara 7-8 Ekim, 2004, Ankara: Elis Yayınları, 2005, s. 141-153.
  • Farabi, el Vahid ve’l Vahde, çev. Cevdet Kılıç, İslam Düşüncesinde Bir Metafiziği ve Farabi’nin el Vahid ve’l Vahde İsimli eseri, Ankara: Fecr Yayınları, 2014.
  • Farabi, Fusûlü’l Medeni, çev. Hanifi Özcan, (Farabi’nin İki Eseri içinde), İstanbul: İFAV Yayınları, 2005.
  • Farabi, Kitabu’l Füsus, Haydarabad, 1345.
  • Farabi, Kitab’ü Ara’i Ehli’l Medineti’l Fadıla, thk. Elbir, Nasri Nadir, Daru’l Maşrık. 2002.
  • Farabi, Kitab’ü es-Siyasetü’l-Medeniyye, thk. Fevzi Mitri Neccar, Daru’l Maşrık, 1993.
  • Farabi, “Soyut Varlıkların İspatı”, çev. Hüseyin Aydın, UÜİF. 1:1(1986), s. 9-12.
  • Farabi, “Ta’likat” (Kitabü’Tenbih Ala Sebili’s Saade, et Talikat Risaletani Felsefîyyetani içinde), thk. Cafer âl Yasin, İntişarat Hikmet, 1371.
  • İbn Sina, İlâhiyât-ı Şifâ Metafizik, çev. Ekrem Demirli ve Ömer Türker, İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 2011.
  • Karakaya, Mehmet Murat, “İbn Sina’da Tevhid”, Eskiyeni, 30 (2015), s. 133-143.
  • Maraş, İbrahim, “Farabi’de Hudûs Kavramı”, Dini Araştırmalar, ll: 31 (2008), s. 125-136.
  • Plotinus, The Enneads, transl. Stephen MacKenna, Faber and Faber Limited, London, nd..
  • Şahin, Eyüp, Haris Macic, “İslâm Felsefesine Bir Adım Olarak Neoplatonism (Yeni Eflatuncu-luk): Proclus ve Fârâbî Arasında Metafizik Bir Karşılaştırma”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5: 2 (2014), s. 192-226.
  • Terkan, Fehrullah, “Farabi’ye Atfedilen et Ta’likat İsimli Eser Hakkında Bir Not” eş Şeyhu’r-Reis İbn Sina, Ankara: DİB Yayınları, 2015, s. 337-357

Al-Awwal in al-Farabi’s Thought.

Year 2016, Issue: 32, 16 - 28, 30.05.2016

Abstract

In
al-Farabi’s metaphysics, the First Cause of all creatures that is First
Existence (al- Mevcudu'l Awwal) is at the first order of existence. That The
First Existence’s standing at the top in the 
hierarchical structure of beings is very important beyond the
positioning to make sense of creatures . In this context, it is not possible to
understand and evaluate other creatures without the knowledge of Al-Awwal. In
this article it will be addressed approaches relating to Al-Awwal, which at the
peak of the orders of beings in Farabi’s ontology, in an integrated framework.

References

  • Aydınlı, Yaşar, Farabi’de Tanrı-Evren İlişkisi, İstanbul: İz yayıncılık, 2011.
  • Bedevi, Abdurrahman, Eflutin inde’l Arab, Mektebetü’n Nehdati’l Mısriyye, 1955.
  • Deniz, Gürbüz, “Farabi’ye Göre İnsan Hürriyeti”, Uluslararası Farabi Sempozyumu Bildirileri, Ankara 7-8 Ekim, 2004, Ankara: Elis Yayınları, 2005, s. 141-153.
  • Farabi, el Vahid ve’l Vahde, çev. Cevdet Kılıç, İslam Düşüncesinde Bir Metafiziği ve Farabi’nin el Vahid ve’l Vahde İsimli eseri, Ankara: Fecr Yayınları, 2014.
  • Farabi, Fusûlü’l Medeni, çev. Hanifi Özcan, (Farabi’nin İki Eseri içinde), İstanbul: İFAV Yayınları, 2005.
  • Farabi, Kitabu’l Füsus, Haydarabad, 1345.
  • Farabi, Kitab’ü Ara’i Ehli’l Medineti’l Fadıla, thk. Elbir, Nasri Nadir, Daru’l Maşrık. 2002.
  • Farabi, Kitab’ü es-Siyasetü’l-Medeniyye, thk. Fevzi Mitri Neccar, Daru’l Maşrık, 1993.
  • Farabi, “Soyut Varlıkların İspatı”, çev. Hüseyin Aydın, UÜİF. 1:1(1986), s. 9-12.
  • Farabi, “Ta’likat” (Kitabü’Tenbih Ala Sebili’s Saade, et Talikat Risaletani Felsefîyyetani içinde), thk. Cafer âl Yasin, İntişarat Hikmet, 1371.
  • İbn Sina, İlâhiyât-ı Şifâ Metafizik, çev. Ekrem Demirli ve Ömer Türker, İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 2011.
  • Karakaya, Mehmet Murat, “İbn Sina’da Tevhid”, Eskiyeni, 30 (2015), s. 133-143.
  • Maraş, İbrahim, “Farabi’de Hudûs Kavramı”, Dini Araştırmalar, ll: 31 (2008), s. 125-136.
  • Plotinus, The Enneads, transl. Stephen MacKenna, Faber and Faber Limited, London, nd..
  • Şahin, Eyüp, Haris Macic, “İslâm Felsefesine Bir Adım Olarak Neoplatonism (Yeni Eflatuncu-luk): Proclus ve Fârâbî Arasında Metafizik Bir Karşılaştırma”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5: 2 (2014), s. 192-226.
  • Terkan, Fehrullah, “Farabi’ye Atfedilen et Ta’likat İsimli Eser Hakkında Bir Not” eş Şeyhu’r-Reis İbn Sina, Ankara: DİB Yayınları, 2015, s. 337-357
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Research
Authors

Mehmet Murat Karakaya This is me

Publication Date May 30, 2016
Submission Date January 5, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 32

Cite

ISNAD Karakaya, Mehmet Murat. “Farabi Felsefesinde El-Evvel”. Eskiyeni 32 (May 2016), 16-28.