In this article, images of God
which formed by schools of Islamic theology are being discussed. There is
historical, social and cultural accumulation of human, like di- vine text, in
the source of images. All kinds of images created by humans. Therefore the
images are not God himself. Mu’tazila‘s image
of God based on the principle of Justice. According to Mu’tazila, actions of God involves an aim and “maslaha”. God is Justice. Asharitian
Image of God have been built on divine power.
In the actions of God there is no any cause and finality. God is all owner. And the owner can do whatever he
wants in his property. God is power. On the other hand, Maturidian God’s ımage centered around on wisdom. Wisdom in the divine
actions means perfectness, finality and morality. God is Wisdom.
Bu makalede Kelam ekolleri tarafından oluşturulan
Tanrı tasavvurları ele alınmakta- dır. Tasavvurların kaynağında insanın tarihsel, sosyal ve kültürel
birikimi bulunduğu gibi ilahi metin de vardır. Her türlü tasavvur insan tarafından
oluşturulduğundan, tasavvurlar Tanrı’nın kendisi değildir. Mutezilenin Tanrı tasavvuru, adalet ilkesine
dayanmaktadır. Mu’tezile’ye göre
ilahi fiillerde amaç ve maslahat esastır. Tanrı,
adaletin tanrısıdır. Eşari Tanrı tasavvuru
kudret üzerine inşa edilmiştir. Tanrının fiilerinde
sebeb ve sonuç aranmaz. Tanrı maliktir.
Malik, mülkünde istediği tasarrufta bulunabilir. Tanrı, gücün tanrısıdır. Maturidi Tanrı tasavvuru hikmet etrafında şekillenmiştir. Hikmet, ilahi
fiilerde kusursuzluğu, gayeliliği ve ahlakiliği ifade eder. Tanrı, hikmetin tanrısıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 11, 2015 |
Submission Date | June 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 31 |