Research Article
BibTex RIS Cite

İslam Ahlâk Düşüncesinin Ge-lişiminde Filozofların Katkısı

Year 2014, Issue: 28, 67 - 95, 26.05.2014

Abstract

Gerçekte birtakım farklılıklarla birlikte insanlığın ortak değeri ve
fiilî bir gerçeklik olan ahlâk, ilmî bir disiplin olma hüviyetine filozofların
çalışmalarıyla kavuşmuştur. Filozoflar ahlâkı pratik felsefenin en önemli dalı
olarak ele almışlar ve onu geliştirdikleri nefis teorisinden hareketle felsefî
bir disiplin halinde ortaya koymuşlardır. İnsanlar arası ilişkilerde
vazgeçilmez bir temel işlevi gören ahlâk, nefsin güçleri, huy, erdem, erdemsizlik,
yetkinlik, iyilik ve mutluluk kavramları ekseninde felsefî bir temel üzerine
oturtulmuş; birey, aile ve şehir halkı şeklinde genişleyen halkalarda nasıl
tezahür edeceği dakik bir anlatımla açıklığa kavuşturulmuştur. Bu makalede
özellikle Müslüman filozofların ahlâk felsefesinin gelişimindeki katkıları önce
sürece bağlı olarak, ardından kavram ve konuları açısından ele alınacaktır. 

References

  • Süleyman Çaldak, Taşköprülüzâde’nin Mevzû’âtu’l Ulûm’undaki İlimler Tasnîfi Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Fırat UniversityJournal of SocialScience, 15:2 (2005). Dinî, kelamî ve tasavvufî ahlâk perspektifleriyle ilgili olarak bkz. Murat Demirkol, İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi içinde bölüm: “İslam Ahlak Literatüründe Başlıca Perspektifler”, Ankara: 2013.
  • Ebu’l-Hasan Mâverdî, Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn, çev. Ali Akın, İstanbul: 1998. Bkz. Çağrıcı, İslâm Düşüncesinde Ahlâk, İstanbul: 2006, s.83; a. g. y., “Ahlâk”, DİA, c.2, s.3.
  • Harun Anay, Celaleddin Devvanî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul: MÜSBE, 1994.
  • Mehmet Aydın,“Ahlâk” maddesi, DİA, İstanbul: 1989, c.2, s.10.
  • Macit Fahri, İslam Ahlâk Teorileri, çev. M. İskenderoğlu vd., İstanbul: 2004.

The Contributions of Muslim Philosophers to the Development of Moral Philosophy

Year 2014, Issue: 28, 67 - 95, 26.05.2014

Abstract

Even though it has some differences, as a common value and a reality, the
Ethics became a scholarly discipline through the works of philosophers. The Philosophers
saw the Ethics as the most important branch of the practical philosophy and
constructed it as a philosophical discipline through the nafs theory which they
have developed. This article examines the contributions of Muslim philosophers
to the development of ethical philosophy, firstly as a process, and secondly as
a conceptual and thematic set.

References

  • Süleyman Çaldak, Taşköprülüzâde’nin Mevzû’âtu’l Ulûm’undaki İlimler Tasnîfi Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Fırat UniversityJournal of SocialScience, 15:2 (2005). Dinî, kelamî ve tasavvufî ahlâk perspektifleriyle ilgili olarak bkz. Murat Demirkol, İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi içinde bölüm: “İslam Ahlak Literatüründe Başlıca Perspektifler”, Ankara: 2013.
  • Ebu’l-Hasan Mâverdî, Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn, çev. Ali Akın, İstanbul: 1998. Bkz. Çağrıcı, İslâm Düşüncesinde Ahlâk, İstanbul: 2006, s.83; a. g. y., “Ahlâk”, DİA, c.2, s.3.
  • Harun Anay, Celaleddin Devvanî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul: MÜSBE, 1994.
  • Mehmet Aydın,“Ahlâk” maddesi, DİA, İstanbul: 1989, c.2, s.10.
  • Macit Fahri, İslam Ahlâk Teorileri, çev. M. İskenderoğlu vd., İstanbul: 2004.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Dosya Yazıları
Authors

Murat Demirkol

Publication Date May 26, 2014
Submission Date January 5, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 28

Cite

ISNAD Demirkol, Murat. “İslam Ahlâk Düşüncesinin Ge-lişiminde Filozofların Katkısı”. Eskiyeni 28 (May 2014), 67-95.