Bu
makale, vizyoner liderlik adı verilen bir liderlik türü ışığında liselerimizde
okutulan Din kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin yeterlilik düzeyini analiz
etmektedir. Bu makalenin iki temel hareket noktasından biri Hz. Peygamberin
vefatından yıllar sonra Emevîlerin, Kur’an’ın mesajlarını özellikle Hz.
Peygambere isnat ettikleri uydurma hadislerle Kur’an dışı bir din anlayışını
kurumsallaştırdıklarını savunmaktır. İkinci temel hareket noktası, günümüzde
liselerimizde okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi kitaplarında verilen
bilgilerin sadece bir kısmının Kur’an’a dayandığını, büyük çoğunluğunun ise
Emevî din anlayışının bir ürünü olduğunu ve bu kitaplar hazırlanırken Kur’an’ın
değil Emevî anlayışının temel alınmış olduğunu tartışmaktır.
This
article examines the quality level of religious culture courses in the high
schools of Turkey from the visionary leadership perspective. The article
suggests two main points, one of which advocates the fact that after the death
of the Prophet Mohammad an inauspicious group of people called the Umayyads
have prevailed and these people have sought the ways to distort the discourse
of the Qur’an mainly by fabricating “Hadith” and also became detrimental to the
messages of the Qur’an in different ways. So some information that has been
seen in Turkish high schools’ religious culture course books are wrong and the
correct information provided in these books is lamentably scarce. This study
also argues that this is a fatal result of the distortion that has been
committed by the Umayyads who are notorious for impairing the religion of the
Qoran.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2015 |
Submission Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 30 |