Hz. Peygamber’in etkin bir şekilde öğretilmesiyle İslam dininin doğru anlaşılması arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bu bağlamda Hz. Peygamber’i öğretirken nelerin anlatıldığı kadar nasıl anlatıldığı da önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, Hz. Peygamber’in hayatının öğretiminde İslam Minyatür Sanatının kullanım imkânını araştırmaktır. Çalışmanın verileri doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Öncelikle İlköğretim ve Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programları incelenmiştir. Hz. Peygamber’in Hayatının öğretimine ilişkin kazanımlar tespit edilmiş ve listelenmiştir. Daha sonra görsel materyal ve minyatüre ilişkin eserler incelenmiştir. Bu incelemeler neticesinde New York Public Library’de, Spencer Koleksiyonu’nda mevcut olan Siyer-i Nebî isimli eserin üçüncü cildindeki Hz. Peygamber tasvirleri çalışmanın kapsamına dahil edilmiştir. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programında yer alan bazı kazanımlarla Siyer-i Nebî’nin üçüncü ciltteki dokuz minyatürün ilişkilendirilebildiği tespit edilmiştir. Söz konusu tasvirlerle ilişkilendirilen kazanımların 4.4.5.; 6.4.1.; 6.4.2.; 6.4.3.; 8.4.1.; 10.2.4. ve 11.2.2. numaralı yedi kazanım olduğu tespit edilmiştir. İlişkilendirilen minyatürlerin konularının ise ‘Mi‘râc’, ‘Ebû Tâlib’in Vefatı’, ‘Kabile Lideri Henâd’ın İslam’ı Kabulü’, ‘İslam’a Davet’, ‘Akabe Biatı’, ‘Hicret’, ‘Mescid-i Nebî’nin İnşası’, ‘Örnek Sahabe’ ve ‘Gayr-i Müslimlerle Görüşmeler’ şeklinde sıralandığı anlaşılmaktadır. Elde edilen ilişkilendirmeler çerçevesinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi kazanımları doğrultusunda Hz. Peygamber’in hayatının öğretiminde minyatürün kullanılabileceği anlaşılmaktadır. Çalışmamızın içerik geliştiricilere din öğretiminde görsel materyal olarak minyatür kullanımı konusunda olumlu bir tutum kazandırması beklenmektir. Yine bu araştırmanın, din öğretiminde görsel materyallerin ve özellikle minyatürün eğitsel amaçlı kullanımında öğretmenlere bilgi ve farkındalık kazandırması da beklenmektedir. Ulaşılan sonuçlara bağlı olarak çalışmanın, öğretim programlarına, ders kitaplarına ve elektronik içeriklere katkı sağlaması beklenmektedir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara bağlı olarak benzer ya da daha kapsamlı çalışmalarla Siyer-i Nebî’de ya da Hz. Peygamberle ilgili eserlerde yer alan diğer minyatürlerin de din öğretimi açısından kullanım imkânının incelenmesi önerilmektedir.
Din Eğitimi Türk İslam Sanatları Görsel Materyal Hz. Peygamber’in Öğretimi İslam Minyatür Sanatı
There is an significant relationship betwen the effective teaching of the Prophet’s life and the correct understanding of the religion of Islam. In this context how the Prophet is taught is as important as what istaught. The aim of this research is to investigate the possibility of using Islamic miniature art in the teaching of the life of the Prophet. The data of the study were collected through document review. First of all, Primary and Secondary Education Religious Culture and Moral Knowledge course curricula were examined. The achievements related to the teaching of the Prophet's Life have been identified and listed. Then, visual materials and works related to miniature were valuated. As a result of these examinations, the depictions of Prophet in the third volume of Siyar-i Nabî (Life of the Prophet) in the Spencer Collection at the New York Public Library were included in the research. It has been determined that the nine miniatures in the third volume of Siyer-i Nebî can be associated with some of the achievements in the Religious Culture and Moral Knowledge course curriculum. It has been determined that seven achievements (4.4.5.; 6.4.1.; 6.4.2.; 6.4.3.; 8.4.1.; 10.2.4.; 11.2.2.) can be correlated. It is understood that the subjects of the associated miniatures are listed as 'Mi‘râj', 'Death of Abu Talib', ‘The Tribal Leader Henad’s Conversion to Islam’, 'Invitation to Islam', Pledge of al-'Aqaba', 'Hijra', 'Construction of al-Masjid al-Nabawi', 'Examplary Companion' and 'Conversations with Non-Muslims'. W,th,n the framework of theassociations obtained, it is understood that the miniature can be used in the teaching of the life of the Prophet in the line with achievement of the Religious Culture and Moral Knowledge course within the framework of the obtained associations, It is understood that the miniature can be used in the teaching of the life of the Prophet. It is expected that our study will give content developers a positive attitude about the use of miniatures as visual materials in religious teaching. It is also hoped that this research will provide teachers with knowledge and awareness in the educational use of visual materials and especially miniatures in religious education. Depending on the results, it is expected that the study will contribute to curricula, the textbooks and electronic contents. Based on the results reached in the study, it is recommended to examine the possibility of using other miniatures in Siyar-i Nabî or in works about the Prophet in terms of religious education with similar or more comprehensive studies.
Religious Education Turkish-Islamic Arts Visual Material Teaching of the Prophet’ Life Islamic Miniature Art
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Miniature, Turkish Islamic Arts (Other), Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | April 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 50 |