Memlükler dönemi ilmî çalışmaların zirve yaptığı bir dönemdir. Bu çalışmaların daha yoğun olduğu devletin merkezi Kahire’nin yanı sıra Suriye bölgesinde Dımaşk ve Halep’te de önemli ilim adamları yetişmiştir. Onlardan biri de Ebû Zer Sıbt İbnü’l-Acemî el-Halebî’dir. Ebû Zer, devrinin pek çok büyük âliminden ders almış ve yaşadığı dönemde ulemânın önde gelenleri arasında yer almıştır. Ebû Zer’in kaleme almış olduğu eserlerin büyük kısmı kayıp olmasına rağmen Künûzü’z-zeheb fî târîhi Haleb adlı eseri kısmen de olsa günümüze ulaşmıştır. Bu makalede öncelikle Ebû Zer’in hayatı ve eserleri, sonra da Künûzü’z-zeheb adlı eseri tarihçiliği ve muhtevâsı açısından incelenmektedir. Birinci cildi hıtat, ikinci cildi havâdis ve vefeyât ağırlıklı olan, Memlük tarih yazıcılığında önemli unsulardan nukât, evâil, el-‘acâib ve’l-garâib gibi unsurların hepsini yoğun bir şekilde görmenin mümkün olduğu bu eser, genel hatlarıyla önceki tarihçiler örnek alınmış olsa da bazı yönleriyle Memlükler dönemi öncü tarihçileri ve Halep tarihçilerinin eserlerinden ayrılmaktadır. Müellifinin kendi dönemine dair verdiği bilgilerin şahsî gözlemlerine dayanması hasebiyle bilhassa önemli olan bu eser, hem Memlükler dönemi Halep’inin siyasî, idarî, sosyal ve kültürel durumu hem de Ortaçağ tarih araştırmaları için kıymetlidir.
Mamluk period is a period when scientific studies peaked. In addition to Cairo, the center of the state where these studies are more intense, important scientists have been trained in Damascus and Aleppo in the Syrian region. One of these is Abu Zar Sibt Ibn al-Acami al-Halebi. Abu Zar took lessons from many great scholars of his time and was among the prominent scholars during his lifetime. Although most of the works written by Abu Zar were lost, his work named Kunuz az-zahab fi tarikh Haleb has reached today, albeit partially. In this article, first of all, Abu Zar's life and works and then his work named Kunuz az-zahab are examined in terms of its history and content. Although the first volume is hetat, the second volume is predominantly events and deaths, it is possible to see all of the important elements such as nukât, avâil, al-'ajaib va'l-gharaib, which are important elements in Mamluk historiography, although it is taken as an example by previous historians in general terms. In some ways, it differs from the works of the Mamluk period pioneer historians and Aleppo historians. This work, which is especially important as the author's information about his period is based on his personal observations, is valuable both for the social and cultural situation of Aleppo during the Mamluk period and for medieval history studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2021 |
Submission Date | January 6, 2021 |
Acceptance Date | February 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
Journal of Eskisehir Osmangazi University Faculty of Theology (ESOGUIFD) is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 4.0 International license.