Bu çalışmada İbn Kemmûne’nin nefsin kıdemi ve sonsuzluğu kanıtlamak için kullandığı deliller incelenmektedir. İbn Kemmûne felsefenin çeşitli alanlarında şerh ve telif mahiyetinde çok sayıda eser kaleme almıştır. Bu eserlerin çoğunda da nefs konusundan söz etmiştir. Filozofun telif ettiği eserlerinin içeriği dikkate alındığında, özellikle bu konuda İşrâk felsefesinden etkilenmiş, Meşşâî yönelime sahip bir düşünür olduğu söylenebilir. Fakat o, nefsin kadim olduğunu söyleyerek Meşşâi filozoflardan ayrılmaktadır. Esasında bu düşünce Eflatûncu bir düşünce olsa da İbn Kemmûne düşüncesini Meşşâî yöntemlere bağlı kalarak savunmaya çalışmıştır. Filozof düşüncesini ispatlamak için de Ezeliyyetü’n-nefsi ve bekâuhâ ve ebediyyetü’-nefs ve bekâuhâ ve besatatuhâ adlı iki risalesini yazmıştır. Söz konusu eserlerde filozofun özgün olduğunu iddia ettiği kanıtı, birçok mukaddimeden oluşsa da aslında nefsin mizaç ve bileşik olmaması düşüncesi üzerine kuruludur. Bu sebeple filozof öncelikle kanıtının dayandığı iddiaları ispatlar. Nefsin basit olduğunu ispatladıktan sonra da illetinin basit olmasının gerekli olduğunu ifade eder. Bu şekilde nefsin yakın nedeninin basit, kadim ve zorunlu olan ilk illet olduğunu ileri sürer. Buna bağlı olarak da filozof “malul illetiyle kaimdir” kaidesine dayanarak nefs kadim olduğunu söyler. Aynı kaideden dolayı da nefsin ezelî olduğunu ileri sürer.
In this study, the evidence developed by Ibn Kamuna was examined to substantiate his view that the soul is eternal and immortal. Ibn Kammuna wrote many works in various fields of philosophy. He talked about the subject of the soul in most of these works. Considering the content of the works of the philosopher, it can be said that the philosopher is a thinker with a dominant peripatetic orientation influenced by the philosophy of İshraq. However, he differs from Peripatetic philosophers by saying that the soul is especially eternal. In fact, although this thought is a Platonist thought, Ibn Kemmuna tried to defend his thought by adhering to Peripatetic thinking. In order to prove his thought, the philosopher writes two treatises called Ezeliyyetü'n-nefsi ve bekâuhâ and eternalyyetü'-nefs ve bekâuhâ and besatatuhâ. In fact, the philosopher's evidence, which he claims to be original, is based on the claim that the soul is not temperamental and composite. For this reason, the philosopher first proves the claims on which his evidence is based. After proving that the soul is simple, he states that its cause must be simple. In this way, he says that the immediate cause of the soul is the first cause, which is simple, ancient and necessary. He also tells the philosopher that the soul is eternal, based on the principle that "the result exists because of it". He claims that the soul is eternal due to the same principle.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Philosophy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | November 29, 2023 |
Acceptance Date | February 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
Journal of Eskisehir Osmangazi University Faculty of Theology (ESOGUIFD) is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 4.0 International license.