BibTex RIS Cite

ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK ALGI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2016, , 0 - 0, 15.04.2016
https://doi.org/10.17755/esosder.11595

Abstract

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının çokkültürlülük ile ilgili algılarını ölçmek amacıyla geliştirilen Çokkültürlülük Algı Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Bunun için 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencisi olan toplam 194 öğretmen adayıyla çalışılmıştır. Öncelikle KMO ve Bartlett testleriyle verilerin faktör analizine uygun olduğu belirlenmiştir. Daha sonra elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizlerine tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin toplam varyansın %43.127’sini açıklayan tek boyut altında toplanabildiği belirlenmiştir. Maddelerin faktör yükleri incelendiğinde bir madde dışında tüm maddelerin belirtilen faktör yüküne sahip olduğu görülmüştür. Faktör yükü az olan madde çıkarıldığında 25 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Uyum geçerliği ve güvenirlik analizleri sonucunda elde edilen bulgularla ölçeğin çokkültürlülük algıları ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Çokkültürlülük, Öğretmen Adayları, Algı Ölçeği, Geçerlik, Güvenirlik.

References

  • Banks, J. A. (2014). Çokkültürlü eğitime giriş. (H. Aydın, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başbay, A. ve Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 199-212.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Cattell, R. B. (1978). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. New York: Plenum.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). Yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doytcheva, M. (2005). Çokkültürlülük. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International Journal of Selection and Assessment, 1(2), 84-94.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106-116.
  • Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching: Theory, research and practice. New York: Teachers College Press.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Koç Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013). Türkiye’deki eğitim fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 314-331.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çokkültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Ponterotto, J. G., Baluch, S., Greig T., & Rivera, L. (1998). Development and initial score validation of the teacher multicultural attitude survey. Educational and Psychological Measurement, 58(6), 1002-1016.
  • Portera, A. (2008). Intercultural Education in Europe: Epistemological and Semantic Aspects. Intercultural Education, 19(6), 481–491.
  • Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2006). Immigrant America: A portrait. California: University of California Press.
  • San, İ. (1983). Kültür aktarımı ve çağdaş kültür sorunu içinde sanat eğitiminin yeri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(16), 137-145.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamalrı. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Turhan, M. (1969). Kültür değişmeleri. İstanbul: Devlet Kitapları.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
Year 2016, , 0 - 0, 15.04.2016
https://doi.org/10.17755/esosder.11595

Abstract

References

  • Banks, J. A. (2014). Çokkültürlü eğitime giriş. (H. Aydın, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başbay, A. ve Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 199-212.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Cattell, R. B. (1978). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. New York: Plenum.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). Yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doytcheva, M. (2005). Çokkültürlülük. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International Journal of Selection and Assessment, 1(2), 84-94.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106-116.
  • Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching: Theory, research and practice. New York: Teachers College Press.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Koç Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013). Türkiye’deki eğitim fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 314-331.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çokkültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Ponterotto, J. G., Baluch, S., Greig T., & Rivera, L. (1998). Development and initial score validation of the teacher multicultural attitude survey. Educational and Psychological Measurement, 58(6), 1002-1016.
  • Portera, A. (2008). Intercultural Education in Europe: Epistemological and Semantic Aspects. Intercultural Education, 19(6), 481–491.
  • Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2006). Immigrant America: A portrait. California: University of California Press.
  • San, İ. (1983). Kültür aktarımı ve çağdaş kültür sorunu içinde sanat eğitiminin yeri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(16), 137-145.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamalrı. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Turhan, M. (1969). Kültür değişmeleri. İstanbul: Devlet Kitapları.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mehmet Fatih Ayaz

Publication Date April 15, 2016
Submission Date February 25, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Ayaz, M. F. (2016). ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK ALGI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57). https://doi.org/10.17755/esosder.11595

Cited By














   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.