BibTex RIS Cite

HARRAN HARABELERİNİN GİRİŞ ÜCRETİ ve EKONOMİK DEĞERİNİN TAHMİNLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2017, , 288 - 303, 25.01.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.289668

Abstract

Bu çalışmada, Harran harabelerini ziyaret eden yabancı turistlerin giriş ücreti ödeme isteklilikleri ve bu ücretten yola çıkılarak, harabelerin yıllık ekonomik değerinin tahmini olarak belirlenmesi amaçlandı. Çalışmanın ana materyalini kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen yabancı turistlerle yapılan 338 adet anket oluşturdu. Çalışmada, koşullu değerleme yöntemi kullanılarak oluşturulan Probit modeli kullanıldı. Anket formunun özelliği sebebiyle, Dışa vurulmuş maksimum ödeme istekliliği miktarını belirlemede ise iki aşamalı sıradan en küçük kareler yöntemi (2SLS) kullanıldı. Şanlıurfa’ya gelen yabancı ziyaretçilerin ödeme istekliliğine etki eden faktörler: yaş, cinsiyet, ziyaret maliyeti, ziyaret sıklığı, teklif fiyatı, cinsiyet, medeni durum ve nereden geldikleri en çok olabilirlik yöntemi kullanılarak ortaya çıkarılmaya çalışıldı. Sonuç olarak, Probit modeline göre, ziyaretçiler Harran Harabelerine ortalama ödeme istekliliği 27$,  2SLS modeli yardımıyla açığa çıkarılmış ödeme istekliliği miktarı ise 28.94$ olarak tespit edildi. Ayrıca, Probit modeli kullanılarak elde edilen sonuca göre, Harran'a atfedilen ekonomik değer 125,900 $/yıl, 2SLS model sonucuna göre ise, yıllık ortalama faydası 1,206,798 $/yıl olarak tahmin edildi.

ANAHTAR KELİMELER: Ödeme istekliliği, probit model, 2SLS model, tarihi alan, kültürel miras, Harran, Şanlıurfa

References

  • Arıkan, F. E. (2008). Ev Kiralarını Etkileyen Faktörlerin Hedonik Fiyat Yöntemi İle Belirlenmesi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonometri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 112s.
  • Baez, A., ve Herrero, L. C. (2011). Using contingent valuation and cost-benefit analysis to design a policy for restoring cultural heritage. Journal of Cultural Heritage, doi: 10.1016/j.culher.2010.12.005.
  • Barriro, M. J., Devesa, M., ve Herrero, L. C. (2012). Evaluating intangible cultural heritage: The case of cultural festivals. City, Culture and Society, 3, 235-244.
  • Bedate, A., Herrero, L. C., and Sanz, J. A. (2004). Economic valuation of the cultural heritage: Application to four case studies in Spain. Journal of Cultural Heritage, 5, 101- 111.
  • Carson, T. R. (2000). Contingent Valuation: A user's guide. Journal of Environmental Science and Technology, 34, 1413-1418.
  • Çımat, A., ve Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, (6): 1–18.
  • Çeken, H. (2008). Küreselleşme Sürecinde Turizm Endüstrisinin Avrupa Birliği ve Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 136–151.
  • Choi, A., Ritchie, B., Papandrea, F., ve Bennett, J. (2010). Economic valuation of cultural heritage sites: choice modelling approach. Tourism Management, 31, 213-220.
  • Eren, G., Bilgiç, A., Karlı, B., ve Miran, B. (2008). GAP Bölgesinde Kaliteli İçme Suyunun Fiyatlandırılmasına Etki Eden Faktörler. Tarım Ekonomisi Dergisi, 14 (2): 67–74.
  • Gomes, L. L., Pinto, L. M. C., ve Rebelo, J. F. (2013). Visitors' preferences for preserving the attributes of a world heritage site. Journal of Cultural Heritage, http://dx.doi.org/10.1016/j.culher.2013.01.003
  • Gujarati, D. N. (2006). Temel Ekonometri. Literatür Yayınları: 33, İstanbul, 849s.
  • Gürlük, S., ve Rehber, E. (2009). Manyas Gölü’nün Çevresel Değerlemesi Üzerine Bir Araştırma. Tarım Ekonomisi Dergisi, 15 (1): 9- 15.
  • Kaya, G. (2011). Koşullu Değer Belirleme Araştırmalarında Yanılgı Kaynakları. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 13 (19): 25–50.
  • Kim, S. S., Wong, K. F., ve Cho, M. (2007). Assessing the economic value of a world heritage site and willingness-to-pay determinants: A case of Changdeok Palace. Tourism Managment, 28, 317-322.
  • Kinghom, N., ve Willis, K. (2008). Valuing the components of an archaeological site: An application of Choice Experiment to Vindolanda, Hadrian's Wall. Journal of Cultural Heritage, 9, 117-124.
  • Khalid, A. (2008). Non-Market Valuation Techniques. The Regional Training Workshop, Economic Valuation Of The Goods and Services Of Coastal Habitats, March 24- 28, Samut Songkram Province, Thailand.
  • Kutlar, A. (2005). Uygulamalı Ekonometri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 429s.
  • Kuyucuklu, N. (1998). Doğal Kaynaklar ve Çevre Ekonomisi. Filiz Kitapevi, İstanbul, 238s.
  • Montenegro, A. B., Huaquın, M. N., ve Herrero, L. C. (2009). The valuation of historical sites: a case study of Valdivia, Chile. Journal of Environmental Planning and Management, 52, 97-109.
  • Ortaçeşme, V., Özkan, B., ve Karagüzel, O. (1997). Doğal Çevrenin Ekonomik Değerinin Saptanmasında Kullanılan Yöntemler. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 10: 249- 260.
  • Özdemir, M. (2013). Kültür turizminde Mevlana imgesini kültür ekonomisi bağlamında değerlendirebilmek. Uluslar arası Bilim ve Kültür Araştırmaları Dergisi, Haziran 2: 197- 213.
  • Özsabuncuoğlu, İ. H., ve Uygur, A. (2005). Doğal Kaynaklar Ekonomi, Yönetim ve Politika. İmaj Yayınevi, Ankara, 525s.
  • Özer, H. (2004). Nitel Değişkenli Ekonometrik Modeller Teori ve Bir Uygulama. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 236s.
  • Ruıjgrok, E. C. M. (2006). The three economic values of cultural heritage: a case study in the Netherlands. Journal of Cultural Heritage, 7, 206-213.
  • Salazar. S., ve Marques J. (2005). Valuing cultural heritage: The social benefits of restoring and old Arab tower. Journal of Cultural Heritage, 6, 69-77.
  • Santagata, W., ve Signorello, G. (2000). Contingent valuation of a cultural public good and policy design: The case of "Napoli Musei Aperti". Journal of Cultural Economics, 24, 181-204.
  • Sanz, J. A., Herrero, L. C., ve Bedate, A. M. (2003). Contingent valuation and semiparametric methods: A case study of the National Museum of Sculpture in Valladolid, Spain. Journal of Cultural Economics, 27, 241-257.
  • Sevüktekin, M. (2000). Ekonometrik Model Kurma Teknikleri. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 185, Bursa, 112s.
  • TURSAB, (2016). http://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turist-sayisi-ve-turizm-geliri/2003-gelirsayi-ve-ortalama-harcama_68.html.
  • Yamane, T. (2006). Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatür Yayınları, İstanbul, 509s.
  • Zengin, B. (2010). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisine reel ve moneter etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(1), 102-126.
Year 2017, , 288 - 303, 25.01.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.289668

Abstract

References

  • Arıkan, F. E. (2008). Ev Kiralarını Etkileyen Faktörlerin Hedonik Fiyat Yöntemi İle Belirlenmesi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonometri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 112s.
  • Baez, A., ve Herrero, L. C. (2011). Using contingent valuation and cost-benefit analysis to design a policy for restoring cultural heritage. Journal of Cultural Heritage, doi: 10.1016/j.culher.2010.12.005.
  • Barriro, M. J., Devesa, M., ve Herrero, L. C. (2012). Evaluating intangible cultural heritage: The case of cultural festivals. City, Culture and Society, 3, 235-244.
  • Bedate, A., Herrero, L. C., and Sanz, J. A. (2004). Economic valuation of the cultural heritage: Application to four case studies in Spain. Journal of Cultural Heritage, 5, 101- 111.
  • Carson, T. R. (2000). Contingent Valuation: A user's guide. Journal of Environmental Science and Technology, 34, 1413-1418.
  • Çımat, A., ve Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, (6): 1–18.
  • Çeken, H. (2008). Küreselleşme Sürecinde Turizm Endüstrisinin Avrupa Birliği ve Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 136–151.
  • Choi, A., Ritchie, B., Papandrea, F., ve Bennett, J. (2010). Economic valuation of cultural heritage sites: choice modelling approach. Tourism Management, 31, 213-220.
  • Eren, G., Bilgiç, A., Karlı, B., ve Miran, B. (2008). GAP Bölgesinde Kaliteli İçme Suyunun Fiyatlandırılmasına Etki Eden Faktörler. Tarım Ekonomisi Dergisi, 14 (2): 67–74.
  • Gomes, L. L., Pinto, L. M. C., ve Rebelo, J. F. (2013). Visitors' preferences for preserving the attributes of a world heritage site. Journal of Cultural Heritage, http://dx.doi.org/10.1016/j.culher.2013.01.003
  • Gujarati, D. N. (2006). Temel Ekonometri. Literatür Yayınları: 33, İstanbul, 849s.
  • Gürlük, S., ve Rehber, E. (2009). Manyas Gölü’nün Çevresel Değerlemesi Üzerine Bir Araştırma. Tarım Ekonomisi Dergisi, 15 (1): 9- 15.
  • Kaya, G. (2011). Koşullu Değer Belirleme Araştırmalarında Yanılgı Kaynakları. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 13 (19): 25–50.
  • Kim, S. S., Wong, K. F., ve Cho, M. (2007). Assessing the economic value of a world heritage site and willingness-to-pay determinants: A case of Changdeok Palace. Tourism Managment, 28, 317-322.
  • Kinghom, N., ve Willis, K. (2008). Valuing the components of an archaeological site: An application of Choice Experiment to Vindolanda, Hadrian's Wall. Journal of Cultural Heritage, 9, 117-124.
  • Khalid, A. (2008). Non-Market Valuation Techniques. The Regional Training Workshop, Economic Valuation Of The Goods and Services Of Coastal Habitats, March 24- 28, Samut Songkram Province, Thailand.
  • Kutlar, A. (2005). Uygulamalı Ekonometri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 429s.
  • Kuyucuklu, N. (1998). Doğal Kaynaklar ve Çevre Ekonomisi. Filiz Kitapevi, İstanbul, 238s.
  • Montenegro, A. B., Huaquın, M. N., ve Herrero, L. C. (2009). The valuation of historical sites: a case study of Valdivia, Chile. Journal of Environmental Planning and Management, 52, 97-109.
  • Ortaçeşme, V., Özkan, B., ve Karagüzel, O. (1997). Doğal Çevrenin Ekonomik Değerinin Saptanmasında Kullanılan Yöntemler. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 10: 249- 260.
  • Özdemir, M. (2013). Kültür turizminde Mevlana imgesini kültür ekonomisi bağlamında değerlendirebilmek. Uluslar arası Bilim ve Kültür Araştırmaları Dergisi, Haziran 2: 197- 213.
  • Özsabuncuoğlu, İ. H., ve Uygur, A. (2005). Doğal Kaynaklar Ekonomi, Yönetim ve Politika. İmaj Yayınevi, Ankara, 525s.
  • Özer, H. (2004). Nitel Değişkenli Ekonometrik Modeller Teori ve Bir Uygulama. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 236s.
  • Ruıjgrok, E. C. M. (2006). The three economic values of cultural heritage: a case study in the Netherlands. Journal of Cultural Heritage, 7, 206-213.
  • Salazar. S., ve Marques J. (2005). Valuing cultural heritage: The social benefits of restoring and old Arab tower. Journal of Cultural Heritage, 6, 69-77.
  • Santagata, W., ve Signorello, G. (2000). Contingent valuation of a cultural public good and policy design: The case of "Napoli Musei Aperti". Journal of Cultural Economics, 24, 181-204.
  • Sanz, J. A., Herrero, L. C., ve Bedate, A. M. (2003). Contingent valuation and semiparametric methods: A case study of the National Museum of Sculpture in Valladolid, Spain. Journal of Cultural Economics, 27, 241-257.
  • Sevüktekin, M. (2000). Ekonometrik Model Kurma Teknikleri. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 185, Bursa, 112s.
  • TURSAB, (2016). http://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turist-sayisi-ve-turizm-geliri/2003-gelirsayi-ve-ortalama-harcama_68.html.
  • Yamane, T. (2006). Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatür Yayınları, İstanbul, 509s.
  • Zengin, B. (2010). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisine reel ve moneter etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(1), 102-126.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ali Rıza Mancı

Publication Date January 25, 2017
Submission Date September 9, 2016
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Mancı, A. R. (2017). HARRAN HARABELERİNİN GİRİŞ ÜCRETİ ve EKONOMİK DEĞERİNİN TAHMİNLENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 288-303. https://doi.org/10.17755/esosder.289668

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.