Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKULLARDA SERBEST ETKİNLİKLER UYGULAMALARI DERSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2018, , 712 - 727, 15.04.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.355006

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilkokullardaki Serbest Etkinlikler Uygulamaları Dersini
sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirmektir. Nitel bir araştırma
olan bu çalışmada tanımlayıcı durum araştırması yöntemi kullanılmıştır. Veri
toplama aracı olarak doküman analizi, gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırma sorularına göre gruplandırılarak
tablolaştırılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; öğretmenlerin ve idarecilerin
dersle ilgili kılavuz kitap ve materyallere ihtiyaç duyduğu, dersin öğrencilere
okulu daha çok sevdirme amacına ulaştığı, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini
etkinlikler yoluyla ortaya çıkarabilmek için branş öğretmenlerin
in ve çeşitli alanlarda uzmanların derse katkıda
bulunmaları gerektiği saptanmıştır. Son olarak da araştırma sonucunda ortaya
çıkan bulgulara dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir. Serbest etkinlikler
dersinin uygulanması ve planlaması aşamasında sınıf öğretmenleri ile beraber
diğer uzmanlardan da yararlanılması, programın öğrenci ihtiyaçlarına göre süreç
içerisinde yeniden düzenlenebilecek şekilde esnek olması, ders ile ilgili
kılavuz kitap hazırlanması, dersin öğretmenlerine ve okul yöneticilerine hizmet
içi eğitim sağlanması ve aynı ilgi yeteneklere sahip diğer sınıftaki
öğrencilerle ortak çalışmalar yapılabilmesi önerilmektedir.

References

  • Akkoyunlu, B. (1986). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının eğitim akımları ve öğretme açısından kendilerini ve öğrencilerin öğretim elemanlarını değerlendirmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Atalay, N. Yusuf A. ve Gültekin, M. (2014). İlköğretimde Serbest Etkinliklere Yönelik Sınıf Öğretmeni ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, (22), 419-437.
  • Aydın, A., Bakırcı, H. ve Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 193, 214-230.
  • Bıkmaz, H. F. (2006). Yeni İlköğretim Programları ve Öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 39 (1), 99-116.
  • Bozak, A., Apaydın,Ç. ve Demirtaş, H. (2012). The Evaluation of Supervisions’, Administrators’, and Teachers’ Views on the Effectiveness of Leisure Activities Lessons. İlköğretim Online, 11(2), 520-529 [Online] http://ilkogretim- online.org.tr/vol11 say2/v11s2m19.pdf
  • Çelik, F. (2006). Türk eğitim sistemindeki Hedefler ve Hedef belirlemede yeni yönelmeler. Burdur eğitim fakültesi dergisi, 11, 1-15.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde Program Geliştirme (18. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dündar, H. ve Karaca, E. T. (2011). İlköğretim Okullarında Serbest Etkinlik Dersinin Değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 105-121.
  • Ertürk, S. (1971). On Yıl Öncesine Kıyasla Öğretmen Davranışları. (Yayımlanmamış araştırma). Ankara: HÜMEF.
  • Gall, M., Brog, W. ve Gall, J.B. (1996). Educational research: An Introduction (6th Edition). USA: Longman Puplisher.
  • Gün, E. S. (2013). Serbest Etkinlik Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 21- 32.
  • Kazu H., Aslan S. (2013). Serbest Etkinlik Dersinin Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 133-145.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., Ersever, H., Akbalık, G., Pişkin, M ve Hamamcı, Z. (1997). Öğrencilerin Akademik Danışmanlarından Bekledikleri Görevler ve Danışmanların Görev Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 30 (1) 27-43.
  • MEB. ( 2010a). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi konulu karar. Karar tarihi: 20.07.2010, Karar 75. yayımlandığı tebliğler dergisi tarihi ve sayısı: ağustos 2010,2635.
  • MEB. (2010b). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. Serbest etkinlikler genelgesi sayı. B.08.0.T.T.K.0.72.01.00/0006181
  • MEB. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. İlköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) haftalık ders çizelgesi. karar tarihi 25.06.2012, karar 69.
  • Olivia, P.F.(1988). Schools and Curriculum Change. Boston: Scott, Foresman and Co.
  • Sönmez, V. (1997). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Varış, F. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:157.
  • Wilson, B. G. (1997). Reflections on constructivism and instructional design. In C. R. Dills & A. A. Romiszowski (Eds.), Instructional development paradigms. (Chapter 7). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Yaralıoğlu, O. (1983). Hava teknik okullar komutanlığı bünyesinde etkinlik gösteren özel kurslar komutanlığının açtığı öğretmen yetiştirme kurslarına devam eden öğretmen adaylarının öğrenci, konu ve eğitim felsefelerine karşı tutumlarına ilişkin bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) HÜSBE. Ankara.
  • Yedikardeşler, M. (1984). Ankara ili ilçelerinde görev yapan ilkokul, ortaokul ve klasik devlet lisesi öğretmenlerinin meslek deneyimi, cinsiyetleri, bitirdikleri okul ve görev yaptıkları okul türü ile eğitim felsefesi görüşlerini belirleyen bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) HÜSBE. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S.(2015). İlkokulda Uygulanan Serbest Etkinlik Dersinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Year 2018, , 712 - 727, 15.04.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.355006

Abstract

References

  • Akkoyunlu, B. (1986). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının eğitim akımları ve öğretme açısından kendilerini ve öğrencilerin öğretim elemanlarını değerlendirmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Atalay, N. Yusuf A. ve Gültekin, M. (2014). İlköğretimde Serbest Etkinliklere Yönelik Sınıf Öğretmeni ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, (22), 419-437.
  • Aydın, A., Bakırcı, H. ve Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 193, 214-230.
  • Bıkmaz, H. F. (2006). Yeni İlköğretim Programları ve Öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 39 (1), 99-116.
  • Bozak, A., Apaydın,Ç. ve Demirtaş, H. (2012). The Evaluation of Supervisions’, Administrators’, and Teachers’ Views on the Effectiveness of Leisure Activities Lessons. İlköğretim Online, 11(2), 520-529 [Online] http://ilkogretim- online.org.tr/vol11 say2/v11s2m19.pdf
  • Çelik, F. (2006). Türk eğitim sistemindeki Hedefler ve Hedef belirlemede yeni yönelmeler. Burdur eğitim fakültesi dergisi, 11, 1-15.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde Program Geliştirme (18. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dündar, H. ve Karaca, E. T. (2011). İlköğretim Okullarında Serbest Etkinlik Dersinin Değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 105-121.
  • Ertürk, S. (1971). On Yıl Öncesine Kıyasla Öğretmen Davranışları. (Yayımlanmamış araştırma). Ankara: HÜMEF.
  • Gall, M., Brog, W. ve Gall, J.B. (1996). Educational research: An Introduction (6th Edition). USA: Longman Puplisher.
  • Gün, E. S. (2013). Serbest Etkinlik Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 21- 32.
  • Kazu H., Aslan S. (2013). Serbest Etkinlik Dersinin Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 133-145.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., Ersever, H., Akbalık, G., Pişkin, M ve Hamamcı, Z. (1997). Öğrencilerin Akademik Danışmanlarından Bekledikleri Görevler ve Danışmanların Görev Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 30 (1) 27-43.
  • MEB. ( 2010a). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi konulu karar. Karar tarihi: 20.07.2010, Karar 75. yayımlandığı tebliğler dergisi tarihi ve sayısı: ağustos 2010,2635.
  • MEB. (2010b). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. Serbest etkinlikler genelgesi sayı. B.08.0.T.T.K.0.72.01.00/0006181
  • MEB. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. İlköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) haftalık ders çizelgesi. karar tarihi 25.06.2012, karar 69.
  • Olivia, P.F.(1988). Schools and Curriculum Change. Boston: Scott, Foresman and Co.
  • Sönmez, V. (1997). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Varış, F. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:157.
  • Wilson, B. G. (1997). Reflections on constructivism and instructional design. In C. R. Dills & A. A. Romiszowski (Eds.), Instructional development paradigms. (Chapter 7). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Yaralıoğlu, O. (1983). Hava teknik okullar komutanlığı bünyesinde etkinlik gösteren özel kurslar komutanlığının açtığı öğretmen yetiştirme kurslarına devam eden öğretmen adaylarının öğrenci, konu ve eğitim felsefelerine karşı tutumlarına ilişkin bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) HÜSBE. Ankara.
  • Yedikardeşler, M. (1984). Ankara ili ilçelerinde görev yapan ilkokul, ortaokul ve klasik devlet lisesi öğretmenlerinin meslek deneyimi, cinsiyetleri, bitirdikleri okul ve görev yaptıkları okul türü ile eğitim felsefesi görüşlerini belirleyen bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) HÜSBE. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S.(2015). İlkokulda Uygulanan Serbest Etkinlik Dersinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Cinoğlu

Erdem Bağcı This is me

Publication Date April 15, 2018
Submission Date November 17, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Cinoğlu, M., & Bağcı, E. (2018). İLKOKULLARDA SERBEST ETKİNLİKLER UYGULAMALARI DERSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 712-727. https://doi.org/10.17755/esosder.355006

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.