Research Article
BibTex RIS Cite

İLK ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÇOCUĞUN DİN EĞİTİMİ VE AİLENİN DİN EĞİTİMİNE ETKİSİ (DİYARBAKIR ÖRNEĞİ)

Year 2020, , 692 - 709, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.593974

Abstract

Bir alan araştırması olan bu çalışmamızda Diyarbakır
örnekleminde ailede dini durum, din eğitiminin nasıl olduğu ve ebeveynin din
eğitiminin şekillenmesinde etkisi sorularına cevap aranmaktadır. İlk çocukluk
döneminde çocuklara din eğitimini verirken ebeveynin etkisine ait düşünce ve
tutumlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Ebeveynlere uygulanan ölçme aracıyla
elde edilen verilerden yola çıkılmıştır. Çocuğa din eğitimi verme sürecinde
ebeveynlerin tutumları ve bu çerçevede yerine getirmeleri gereken sorumluluk ve
görevleri incelenmiştir. Araştırmanın temel problemi, ebeveynlerin sahip olduğu
dini bilgi ve eğitimin, ilk çocukluk döneminde çocuklarına verdikleri din
eğitimine katkı sağlayıp sağlamadığını ortaya koymaktır.



Yapılan
araştırma ilk çocukluk dönemi din eğitiminin önemini ortaya çıkarmıştır. Bu
minvalde ebeveynler çocuk gelişimi ve eğitimi konusundaki var olan bilgilerini
geliştirmeli özellikle de çocuğun din eğitimi konusunda bilinçlenmelidir. Ayrıca
ebeveynlerin sağlıklı bir din eğitimi almış olmasının çocukta sağlıklı bir din
eğitiminin alt yapısının oluşumuna katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmamızda Diyarbakır’da ailede din eğitiminin
nasıl olduğu ile ilgili bir durum tespiti yapılmış, gerekli teklif ve
önerilerde bulunulmuştur.
             

References

  • AYDIN, Mehmet Zeki, Ailede Ahlak Eğitimi, C.Ü. ilahiyat Fakültesi Dergisi, Vll/2, Sivas 2003, s. 125-158
  • ADLER, Alfred, İnsanı Tanıma Sanatı, (çev.) Şelale BAŞAR, Dergâh Yayınları, İstanbul 1997.
  • AKDENİZ, Sabri, Eğitim Sosyolojisi, M.Ü. İ.F. Vakfı Yayınları, İstanbul 1990.
  • Al-i İmran. s., 3/14
  • ARMANER, Neda, Din Psikolojisine Giriş – 1, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1980.
  • Amerika Çocuk Araştırmaları Derneği, s.43.; Selçuk, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, s.40.
  • BALCI, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma, PegemA Yayınları, Ankara 2005,
  • ÇAMDİBİ H. Mahmut, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, M.Ü. İ.F.V. Yayınları, İstanbul 1994 s.86.
  • DODURGALI, Abdurrahman, “Kuran’ı Kerime Göre Çocuk Eğitimi“, (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), İstanbul 1984.
  • ____________, Ailede Din Eğitimi, Timaş Yayınları, İstanbul 2010. “Ailede Çocuğun Din Eğitimi,” s.218.
  • HÖKELEKLİ, Hayati, Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din, Dem Yayınları, İstanbul, 2009.
  • __________, “Din Psikolojisi”, T.D.V. Yayınları, Ankara 2016.
  • PEKER, Hüseyin, Din ve Ahlak Eğitimi Psikolojik ve Metodik Esaslar, Sönmez Matbaası, Samsun, 1998.
  • ÖCAL Mustafa, Din Eğitimi ve Öğretiminde Metodlar. Ankara 1991, TDV Yay. s.75-76,
  • GAZALİ, El Munkızı Mine’d – Dalâl (dalâletten hidayete). (çev.), Yapla Pakiş, Umran Yayınları, İstanbul 1998.
  • GOLDMAN, Ronald Children’s sexual Thinking, p.20.; Selçuk, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, s.41.
  • SELÇUK, Mualla, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, T.D.V. Yayınları, Ankara 1990.
  • ÖZTÜRK, Mualla, “Din Eğitimi ve Çocuk Ruh Sağlığı“, Türkiye I.Din Eğitimi Semineri, s.78. Ankara 1981.
  • TAVŞANCIL, Ezel, Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi, Nobel Yayınları, Ankara 2002
  • KARASAR, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara 1998, s.s.79-81;
  • IŞIKDOĞAN, Davut, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine Yönelik Görüşleri (Diyarbakır-Şanlıurfa Örneği), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014, s.11.
  • ____________,“Din Öğretiminde Bireysel Farklılıklar”, (Yüksek Lisans, Harran Üniversitesi Sosyal Bilinler Enstitüsü,), Şanlıurfa 2001.
  • KÖYLÜ, Mustafa, “Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi,” Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2010, s.52.
  • MCINTOSH, Daniel, N., SPİLKA, Bernard, “Religion and the Family” Handbook Of Family Religious Education, AL: Religious Education Press, Birmingham 1995. ss.85-118.
  • YAVUZ Kerim, Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişmesi, Ankara 1983, DİB. Yay. s.155-156
  • _______,“Din Psikolojisinde Metot Meselesi ve Yeni Gelişmeler” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi V, İstanbul, s.s.153-154
Year 2020, , 692 - 709, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.593974

Abstract

References

  • AYDIN, Mehmet Zeki, Ailede Ahlak Eğitimi, C.Ü. ilahiyat Fakültesi Dergisi, Vll/2, Sivas 2003, s. 125-158
  • ADLER, Alfred, İnsanı Tanıma Sanatı, (çev.) Şelale BAŞAR, Dergâh Yayınları, İstanbul 1997.
  • AKDENİZ, Sabri, Eğitim Sosyolojisi, M.Ü. İ.F. Vakfı Yayınları, İstanbul 1990.
  • Al-i İmran. s., 3/14
  • ARMANER, Neda, Din Psikolojisine Giriş – 1, Ayyıldız Matbaası, Ankara, 1980.
  • Amerika Çocuk Araştırmaları Derneği, s.43.; Selçuk, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, s.40.
  • BALCI, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma, PegemA Yayınları, Ankara 2005,
  • ÇAMDİBİ H. Mahmut, Din Eğitiminin Temel Meseleleri, M.Ü. İ.F.V. Yayınları, İstanbul 1994 s.86.
  • DODURGALI, Abdurrahman, “Kuran’ı Kerime Göre Çocuk Eğitimi“, (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), İstanbul 1984.
  • ____________, Ailede Din Eğitimi, Timaş Yayınları, İstanbul 2010. “Ailede Çocuğun Din Eğitimi,” s.218.
  • HÖKELEKLİ, Hayati, Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din, Dem Yayınları, İstanbul, 2009.
  • __________, “Din Psikolojisi”, T.D.V. Yayınları, Ankara 2016.
  • PEKER, Hüseyin, Din ve Ahlak Eğitimi Psikolojik ve Metodik Esaslar, Sönmez Matbaası, Samsun, 1998.
  • ÖCAL Mustafa, Din Eğitimi ve Öğretiminde Metodlar. Ankara 1991, TDV Yay. s.75-76,
  • GAZALİ, El Munkızı Mine’d – Dalâl (dalâletten hidayete). (çev.), Yapla Pakiş, Umran Yayınları, İstanbul 1998.
  • GOLDMAN, Ronald Children’s sexual Thinking, p.20.; Selçuk, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, s.41.
  • SELÇUK, Mualla, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, T.D.V. Yayınları, Ankara 1990.
  • ÖZTÜRK, Mualla, “Din Eğitimi ve Çocuk Ruh Sağlığı“, Türkiye I.Din Eğitimi Semineri, s.78. Ankara 1981.
  • TAVŞANCIL, Ezel, Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi, Nobel Yayınları, Ankara 2002
  • KARASAR, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara 1998, s.s.79-81;
  • IŞIKDOĞAN, Davut, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine Yönelik Görüşleri (Diyarbakır-Şanlıurfa Örneği), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014, s.11.
  • ____________,“Din Öğretiminde Bireysel Farklılıklar”, (Yüksek Lisans, Harran Üniversitesi Sosyal Bilinler Enstitüsü,), Şanlıurfa 2001.
  • KÖYLÜ, Mustafa, “Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi,” Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2010, s.52.
  • MCINTOSH, Daniel, N., SPİLKA, Bernard, “Religion and the Family” Handbook Of Family Religious Education, AL: Religious Education Press, Birmingham 1995. ss.85-118.
  • YAVUZ Kerim, Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişmesi, Ankara 1983, DİB. Yay. s.155-156
  • _______,“Din Psikolojisinde Metot Meselesi ve Yeni Gelişmeler” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi V, İstanbul, s.s.153-154
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Family and Household Studies
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Çın 0000-0002-6338-713X

Publication Date April 1, 2020
Submission Date July 19, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çın, A. (2020). İLK ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ÇOCUĞUN DİN EĞİTİMİ VE AİLENİN DİN EĞİTİMİNE ETKİSİ (DİYARBAKIR ÖRNEĞİ). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 692-709. https://doi.org/10.17755/esosder.593974

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.