Bu araştırma;
ortaöğretimde okuyan öğrencilerin demokrasi bilincini değişik faktörlere göre
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini rastgele yöntemiyle
seçilen 5 devlet lisesinin 249 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamına alınan bu öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek formu
uygulanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve şu
sonuçlara ulaşılmıştır: Madde test korelasyon katsayısı 0,32-0,64 arasında
değişmektedir. İç tutarlık güvenirlik katsayısı 0,90 bulunmuştur. Ölçeğin
faktör yükleri 0,37 ile 0,69 arasında değişmektedir. Araştırma verileri
tamamlandıktan sonra verilerin analizi yapılmıştır. Analiz için tek yönlü
varyans analizi, tukey çoklu test ve anova yöntemleri kullanılmıştır.
İstatistiksel analizler sonucunda genel olarak cinsiyete, ailenin yaşadığı
yere, ekonomik seviyesine, öğrenim durumuna ve ebeveyn tutumlarına göre
demokrasi bilinci arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin başarı
durumuna ve öğrencilerin okudukları okul türüne göre demokrasi bilinci
açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Demokrasi kavramının ayrılmaz bir
parçası olan insan hakları, vatandaşlık hak ve ödevleri konusunda okullarda öğrencilerin
daha fazla bilinçlendirilmesi gibi çeşitli önerilerde bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.