Nowadays in all sectors "The only thing that does not change is the change itself." thought is dominant. And with this idea, the ever-changing competitive environment has become more customer-oriented than pro-duct-oriented. In this context, enterprises develop strategies. Relational marketing, one of the new para-digms, is based on the strategy of establishing and maintaining long-term relationships with the client. There are two issues to be emphasized by the managers of GSM operators who use relational marketing applicati-ons (gifts, discount applications, points, cards, etc.) to make their businesses efficient, productive and profi-table when using these applications. These; to create customer and brand loyalty. Brand loyalty; A brand that has gained the loyalty of consumers has realized all of these, as it is a very broad concept that covers brand awareness, brand recognition and brand awareness processes. The return of this situation to the customers while providing a long-term opportunity to reach, more and more consumers are able to reach at a low cost. In this context, because we believe that relational marketing practices have an impact on brand dependence and that GSM operators that appeal to all consumers from small to large are in an effort to create brand de-pendence; In this study, the effect of relational marketing practices in brand loyalty was analyzed by applying face-to-face questionnaire to 280 consumers in Karabük province and the data were analyzed with SPSS 18.0 program and the results were interpreted in the light of established hypotheses.
Günümüzde bütün sektörlerde "Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir." düşüncesi hakimdir. Ve bu dü-şünce ile sürekli değişmekte olan rekabet ortamı, ürün odaklı olmaktan çok müşteri odaklı hale gelmiştir. Bu bağlamda işletmeler stratejiler geliştirmektedir. Yeni paradigmalardan olan ilişkisel pazarlama müşteri ile uzun vadeli ilişkiler kurma ve sürdürme stratejisine dayanmaktadır. İlişkisel pazarlama uygulamaları (hediye, indi-rim uygulamaları, puan, kart vb.) gerçekleştiren sektörlerden olan GSM operatörleri yöneticilerinin bu uygu-lamaları kullanırken işletmelerini etkin, verimli ve karlı hale getirmeleri için altını çizmeleri gereken iki konu mevcuttur. Bunlar; müşteri ve marka sadakati oluşturmaktır. Marka sadakati; marka farkındalığı, marka tanı-nırlılığı ve marka bilinirliliği süreçlerini kapsayan oldukça geniş bir kavram olduğu için tüketicilerin sadakatini kazanmış bir marka tüm bunları gerçekleştirmiştir. Bu durumun işletmeye dönüşü ise müşterilerine uzun sü-reli hitap etme şansı verirken, daha fazla tüketici kitlesine ulaşması az maliyetle mümkün hale gelmektedir. Bu bağlamda ilişkisel pazarlama uygulamalarının marka bağımlılığı üzerinde etkisi olduğunu düşündüğümüz ve küçüğünden büyüğüne tüm tüketicilere hitap eden GSM operatörlerinin marka bağımlılığı yaratma çabasında olduklarını gözlemlediğimiz için; bu çalışmamızda marka sadakati oluşturmada ilişkisel pazarlama uygulamala-rının etkisi, Karabük ilinde bulunan 280 tüketiciye, yüz yüze anket uygulanarak ve veriler SPSS 18.0 programıy-la analiz edilmiş olup çıkan sonuçlar kurulan hipotezler ışığında yorumlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2021 |
Submission Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.