The aim of this
study is to examine the effect of using current events in the 6th
grade social studies course on students' sensitivity to social problems. The
study was conducted in accordance with embedded design that is a mixed-method
design. The quantitative data were gathered through the pretest-posttest
experimental model with control group, and the qualitative data through
interviews and structured observations. The participants were 6th graders.
There were 22 students in the experimental group, and 26 students in the
control group. The data gathering tools included the Sensitivity to Social
Problems Scale, a semi-structured interview form and a structured observation
form, and lesson plans and instructional materials were employed in the
experimental procedure. SPSS package program was used in the analysis of the
quantitative data while the content analysis technique was employed to analyse
the qualitative data. As a result of the study, it was found that the
experimental procedure had a positive effect on the students' sensitivity to
social problems. The semi-structured interviews with the students in the experimental
groups showed that they thought the social studies course taught by using
current events had a positive effect on their sensitivity to social problems.
Based on the results of the study, suggestions were offered with respect to
using current events to enhance sensitivity to social problems in the social
studies course and for further studies.
Araştırmanın amacı, 6.
sınıf Sosyal Bilgiler dersinde güncel olay kullanımının öğrencilerin sosyal
problemlere duyarlılıklarına etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma karma yöntem
desenlerinden gömülü desene göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel
veriler öntest-sontest kontrol gruplu deneysel model ile nitel veriler ise
görüşme tekniği ve yapılandırılmış gözlem ile toplanmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada deney
grubunda 22, kontrol grubunda 26 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak Sosyal Problemlere Duyarlılık Ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşme
formu ve yapılandırılmış gözlem formu
ile ders planları ve öğretim materyalleri kullanılmıştır. Elde edilen nicel
verilerin analizinde (SPSS) paket programından yararlanılmış, nitel verilerin
analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
deneysel işlemin, öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıkları üzerinde
olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür. Deney grubundaki öğrenciler ile
gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerde öğrencilerin, güncel
olaylardan yararlanılarak işlenen Sosyal Bilgiler dersinin sosyal problemlere
duyarlılıklarına olumlu bir etki yaptığı görüşüne sahip oldukları görülmüştür.
Araştırma sonuçlarından hareketle Sosyal Bilgiler dersinde sosyal problemlere
duyarlılığı artırmak için güncel olaylardan yararlanılması konusunda ve gelecekte
yapılacak araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | January 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 62 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.