Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin internet
bağımlılıkları ile sanal ortam yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul’da bir vakıf
üniversitesinin farklı fakültelerinde öğrenim gören 280 öğrenciden
oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, İnternet Bağımlılığı
Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre
internet bağımlılıklarının genel olarak orta düzeyde, kontrol kaybı online
kalma isteği düzeylerinin orta ve sosyal ilişkilerdeki olumsuzluk düzeylerinin
düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin sanal sosyalleşme
düzeyleri “ bazen” sanal paylaşım düzeyleri “nadiren” sanal yalnızlık düzeyleri
“bazen” ve toplam sanal ortam yalnızlık düzeylerinin “bazen” şeklinde olduğu
belirlenmiştir.
In this study, it is aimed
to investigate the relationship between the internet addiction and virtual
environment loneliness level of university students. The study group of the
research consists of 280 students studying at different faculties of a
foundation university in Istanbul. The Internet Addiction Scale and the Virtual
Environment Loneliness Scale were used as a data collection tool in the study.
According to the results of the study, it was determined that the internet
addiction levels were generally moderate, the levels of loss of control and
desire to stay online were moderate, and the levels of negativity in social
relations were low. Furthermore, the
virtual socialization levels of university students were determined to be “moderate”,
virtual sharing levels “low”, virtual loneliness levels and total virtual
environment loneliness “moderate”. The loss of control, staying online, negativity in social relations, the
sub-dimensions of the internet addiction are significantly associated with the
Virtual Environment Loneliness Levels of students. These three variables
together explain 26% of the variance in the virtual environment loneliness
level. The levels of internet addiction and loneliness of virtual environment
of university students are significantly different according to the gender, age
and internet connection a day. There was a significant relationship between
internet loneliness levels and internet addiction levels of university
students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | December 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 68 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.