Precision to the upbringing of future generations is an indication of
the importance of children's education. The raising and strengthening of the
aesthetic (liking) level of the new generations under the leadership of wisdom
and morality is the primary responsibility of education. On that sense
children's picture books are a basic educational tool to contribute to the
teaching-learning process. In this sense the quality of the messages in
children's picture books has great importance. In this study, it was aimed to
examine the stories of Christine Beigel's “Anne Tavuk Anlatıyor” series in
terms of negative messages. The 10 books in the “Anne Tavuk Anlatıyor” series were evaluated based on the
determinations of pre-school teachers and pre-school teacher trainees. In this
work, which is structured qualitatively, the data is collected by means of a
document review. Content analysis from qualitative
analysis techniques is based on in the analysis of the data. According
to the results obtained from the study, it was determined that the books
examined had a message about a hedonist way of life that could corrupt the
values and weaken human relations. Besides, participants stated that the books
were not designed in a holistic fiction, they had a superficial beginning and
accelerated ends; the books offered negative messages to child readers such as
violence, threats, unlimited consumption and misreporting gender roles.
Gelecek
kuşakların yetişmeleri konusundaki duyarlılık, çocukların eğitimine verilen
önemin göstergesidir. Yeni kuşakların estetik (beğeni) düzeyinin akıl ve ahlâk
öncülüğünde yükseltilip güçlendirilmesi, eğitimin en başat
sorumluluklarındandır. Resimli çocuk kitapları bu yönüyle öğrenme öğretme
sürecine katkı sağlayacak temel bir eğitim aracıdır. Bu bağlamda resimli çocuk
kitaplarındaki iletilerin niteliği büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada
Christine Beigel’in serisindeki öyküleri olumsuz iletiler bakımından incelemek
amaçlanmıştır. “Anne Tavuk Anlatıyor” serisindeki 10 kitap, okul öncesi
öğretmenleri ve okul öncesi öğretmenliği ana bilim dalında öğrenim gören öğretmen
adaylarının belirlemeleri üzerinden değerlendirilmiştir. Nitel desende yapılandırılmış
olan bu çalışmada veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde nitel analiz tekniklerinden içerik analizi temel alınmıştır. Çalışmadan
elde edilen sonuçlara göre incelenen kitapların değerleri yozlaştırabilecek,
insan ilişkilerini zayıflatabilecek hedonist bir yaşam tarzına ilişkin iletiler
sunduğu belirlenmiştir. Bununla bitlikte katılımcılar kitapların bütüncül bir
kurgu içinde tasarlanmadığını, yüzeysel bir başlangıca ve hızlandırılmış
sonlara sahip olduğunu; çocuk okura şiddet, tehdit, sınırsız tüketim ve cinsiyet
rollerini yanlış aktarma gibi olumsuz iletiler sunduğunu ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | May 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 68 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.