This research was conducted to investigate the effects
of the self-consciousness psycho-education program on self-consciousness levels
of university students. For the purpose of the study, 2x3 split-plot (experiment-control
group x pre-test/post-test/follow-up test) factorial design was used and also
experimental and control groups with 10 individuals were formed. Students in
the experimental group were administered a self-awareness psycho-education
program developed by the researchers, each of which consisted of 10 sessions of
90 minutes each. No application was made to the students in the control group. Self-consciousness
levels of participants were determined by 'Self-Consciousness Scale' . In the
analysis of the data, two factor ANOVA analysis was used for mixed patterns and
Bonferroni test was used for determining the source of difference. As a result
of the analyses made, it was found that the applied psycho-education program
was effective in raising the private and public self-consciousness levels of
the participants in the experimental group. Furthermore, in the follow-up
measurements taken ten weeks later, it was determined that this effect
continues in the context of self-consciousness. These findings were discussed
in the direction of literature and suggestions were made for experts working in
the field and for future studies to be made.
Bu
araştırma, öz bilinç psiko-eğitim programının üniversite öğrencilerinin öz
bilinç düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
amacına uygun olarak
2x3’lük split-plot (deney-kontrol grubu x ön-test/son-test/izleme-testi) faktöriyel
desen kullanılmış, seçkisiz olarak 10’ar kişilik deney ve kontrol grupları
oluşturulmuştur. Deney grubundaki öğrencilere, araştırmacılar tarafından
geliştirilen her biri 90 dakika süren 10 oturumluk öz bilinç psiko-eğitim
programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere herhangi bir uygulama
yapılmamıştır. Katılımcıların öz bilinç
düzeyleri ‘Öz Bilinç Ölçeği’ ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde, karışık
desenler için iki Faktörlü ANOVA analizi ve farkın kaynağını belirlemek
amacıyla da Benferroni testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda,
uygulanan psiko-eğitim programının deney grubunda bulunan katılımcıların öz
bilinç düzeylerini yükseltmede etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca on hafta sonra
alınan izleme ölçümlerinde, bu etkinin öz bilinç bağlamında devam ettiği
sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmış, alanda
çalışan uzmanlar için ve ilerde yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Submission Date | April 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 70 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.