İnternetin ağlar oluşturarak hayatımızın
içine girmesi ve son on yıldır milyarlarca kişi tarafından kullanılması,
internet ile mobil iletişimin yakınsamasının bir sonucudur. Her teknoloji,
toplumların üzerinde toplumsal ve sosyal açıdan dönüşümler ve değişimler
sağlamaktadır. Özellikle iletişim teknolojileri ile beraber, toplumların
alışkanlıklarından, yıllardır süregelen
kültürlerine, yapılarına, iş yaşamlarına kadar değişimler oluşmaktadır.
Modernleşen bireyler geleneksel iletişim biçimlerinden ziyade, parmak
dokunuşlarıyla dünya çapında birçok kullanıcıya erişme imkânı sağlayan bir ağ
iletişimini tercih etmektedirler. Her türlü iletişimin bu ağlar üzerinden
yapılması, dijital ağların çok fazla tercih edilmesi yeni bir sosyalleşme
süreci olarak görülmeye başlanmıştır. Modernliğin getirmiş olduğu bu dönüşüm,
geçmiş zamanlarda olan dönüşümlerden çok daha etkili olmuş, sadece “dijital
yerliler” olarak anılan bu çağın içine doğmuş gençler değil onlardan daha eski
jenerasyonlar bile bu değişime ayak uydurmuşlardır. Yaşı ne olursa olsun modern
çağda yaşayan her insan kendini yenilemesini zorunlu hale getiren teknoloji ve
internet geleneksel toplumsal düzenin ortadan kaybolmasına, yeni bir
sosyalleşme sürecinin başlamasına neden olmuştur. Bu süreçle beraber, kişilerin
ilişkileri, yaşama biçimleri, iletişimleri farklı bir boyut kazanmıştır.
Bireylerin, diğer insanlarla kurdukları iletişim, teknolojiyle aracılanmış bir
iletişim biçimine dönüşmüş, zaman ve mekan kavramı ortadan kalkmıştır. Bu anlık
iletişim beraberinde beden dili (jest, mimik) içermeyen, sanal davranış ve
sanal duygular içeren bir süreci kapsamaktadır. Bu bağlamda, sanal ortam
üzerinde oluşturulan iletişim, kişileri yalnızlaşma sürecine götürmektedir.
Dijital ağlar “ manuel” toplumları
doğurmuş olup insanların bir araya gelememesine neden olmuştur. Bir araya gelen
kişilerin ise belli bir süre sonra arkadaşları ile aynı ortamdayken “sanal”
ortamlarına dönmeyi tercih ettikleri gözlenmektedir. Bu çalışma ile
toplulukların içinde yaşayan “yalnız” kişilerin sosyal ağlar aracılığıyla
sosyalleşme çabalarına ve teknoloji sayesinde modernleşen fakat bir o kadar
yabancılaşmış topluma Coca Cola’nın “Sosyal Medya” temalı reklam filmi
penceresinden eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other), Behaviour-Personality Assessment in Psychology, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Submission Date | November 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 70 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.