Bu araştırmada, ortaokul ve lise
öğrencilerinin öğretmenlere yönelik güven algılarını belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili
merkez ilçelerindeki okullarda öğrenim gören 185 ortaokul, 176 lise öğrencisi
olmak üzere toplam 361 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz kullanılmıştır. Ortaokul ve lise öğrencilerinin görüşlerini
yansıtmak amacıyla doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırmada elde edilen
bulgulara göre, ortaokul öğrencileri güvenilir
bir öğretmende bulunması gereken nitelikler olarak toplam 33 farklı özellik
belirtmişlerdir. Ortaokul öğrencilerine göre öne çıkan nitelikler sırasıyla öğretmenlerin
öğrencilerine şiddet uygulamaması,
mesleki yeterliklerinin olması, öğrencilerine adil davranması, sevgi göstermesi, iyi insan olması, esprili/eğlenceli olması, anlayışlı/hoşgörülü ve güler
yüzlü/samimi olmasıdır. Lise
öğrencileri güvenilir bir öğretmende bulunması gereken nitelikler olarak toplam
41 farklı özellik belirtmişlerdir. Lise öğrencilerine göre öne çıkan nitelikler
ise sırasıyla öğretmenlerin öğrencilerine karşı güler yüzlü/samimi olması, öğrencilerine anlayışlı/hoşgörülü davranması, şiddet
uygulamaması, mesleki
yeterliklerinin olması,
adil davranması, öğrencilerle
iletişiminin iyi olması, yardımsever olması, öğrencilerine zaman ayırması ve dürüst olmasıdır.
It
was aimed to determine the confidence perceptions of secondary and high school
students towards teachers in this study. The study group of the research
consists of total of 361 students, 185 of whom studied at secondary school and
176 of whom studied at high school, in the central districts of Diyarbakır
during the 2017-2018 academic years. The open-ended questionnaire was used as
data collection tool in the research. Descriptive analysis was used to analyze
the data obtained from the research. Direct quotations were included to study
for reflecting the views of the secondary and high school students. According
to the findings of the study, secondary school students stated a total of 33
different characteristics as qualifications which should be found in a reliable
teacher. The qualifications that stand out according to secondary school
students are that the teachers should not apply violence to their students,
have professional competencies, be fair towards their students, show affection,
be good people, be humorous / funny, be understanding / tolerant and good-humored/sincere,
respectively. High school students stated a total of 41 different
characteristics as qualifications which should be found in a reliable teacher.
The qualifications that stand out according to high school students are that
the teachers should be good-humored / sincere towards their students, behave understanding/tolerant
to their students, not apply violence, have professional competencies, behave
fairly, have good communication with students, be helpful, have time for their
students and be honest, respectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | October 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 71 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.