Bu araştırma, Milli Eğitim
Bakanlığı, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün 2017’de
yayınlamış olduğu “Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, mesleki beceri
yeterlikleri” ile ilgili ifadelerin revize edilmesinden oluşmaktadır. Milli
Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu mesleki beceri yeterlikleri adlı
çalışmada yer alan ve 28 maddeden oluşan ifadeler araştırmacı tarafından revize
edilerek 3 madde de araştırmacı tarafından eklenerek 31 maddelik bir ölçeğe
dönüştürülmüştür. Revize edilerek öğretmen yeterliklerini kapsayan ifadelerden
oluşan ölçek, daha sonra geçerlik ve güvenirlik çalışmasına tabii tutulmuştur. Milli
Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu mesleki beceri yeterlik alanları 4 başlık
altında toplanmış olup bunlar; Eğitim öğretimi planlama, öğrenme ortamları
oluşturma, öğrenme ve öğretme sürecinin yönetme, ve ölçme ve değerlendirmedir.
Ölçeğin revize çalışmaları için dil, içerik, ölçme ve değerlendirme
alanlarındaki uygunluğu için alandan uzmanların görüşlerine sunulmuştur.
Uzmanların önerileri doğrultusunda üzerinde bazı değişiklikler yapıldıktan
sonra, ölçeğin anlaşıla bilirliğini test etmek amacıyla tam uyarlanıp
uyarlanmadığını belirlemek amacıyla ölçek, dört hafta ara ile bir grup
öğretmene uygulanmıştır. Her iki ölçekten alınan puanlar arasındaki tutarlığı
test etmek için, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmış ve
0,88 olarak belirlenmiştir. Buna göre, ilk yeterlik ifadeleri ile ve revize
edilen ifadeler arasında yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu
saptanmıştır. Bu şekilde eşdeğerliği sağlanan ölçek, Nizip ilçe merkezinde yer
alan ve çeşitli okullarda görev yapan toplam 193 öğretmene uygulanmıştır.
Ölçeğin Cronbach Alpha iç
tutarlık kat sayısı, 0,94 ve test- tekrar test güvenirliği ise 0,97 olarak
saptanmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçlarına göre, öğretmenlere yönelik
mesleki beceri yeterlikleri ölçeğinin de orijinalinde ki gibi 4 başlık altında
toplanmış olduğu görülmektedir. Ancak Revize edilen ve 4 faktörlü olan nihai ölçekte
orijinal ölçekte bulunan 28 maddeye ek olarak eklenen 3 maddelik 31 toplam
maddeden oluşan ilk ölçek, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda toplam 23
maddeden oluşan nihai ölçek olarak kabul edilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığının belirlemiş
olduğu mesleki beceri ile ilgili 28 ifadenin tamamı ölçeğe dahil edilmemiştir.
Bu durum daha az sayıda madde ile daha çok özelliği ölçebilmek ile alakalıdır.
Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, ifadeleri revize edilerek anket
maddelerine dönüştürülen ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
okullarda görev yapan öğretmenlerin mesleki beceri ile ilgili yeterliklerinin
belirlenmesinde, kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | January 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.