Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ BECERİ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2019, Volume: 18 Issue: 72, 2152 - 2165, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.507468

Abstract

Bu araştırma, Milli Eğitim
Bakanlığı, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün 2017’de
yayınlamış olduğu “Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, mesleki beceri
yeterlikleri” ile ilgili ifadelerin revize edilmesinden oluşmaktadır. Milli
Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu mesleki beceri yeterlikleri adlı
çalışmada yer alan ve 28 maddeden oluşan ifadeler araştırmacı tarafından revize
edilerek 3 madde de araştırmacı tarafından eklenerek 31 maddelik bir ölçeğe
dönüştürülmüştür. Revize edilerek öğretmen yeterliklerini kapsayan ifadelerden
oluşan ölçek, daha sonra geçerlik ve güvenirlik çalışmasına tabii tutulmuştur. Milli
Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu mesleki beceri yeterlik alanları 4 başlık
altında toplanmış olup bunlar; Eğitim öğretimi planlama, öğrenme ortamları
oluşturma, öğrenme ve öğretme sürecinin yönetme, ve ölçme ve değerlendirmedir.
Ölçeğin revize çalışmaları için dil, içerik, ölçme ve değerlendirme
alanlarındaki uygunluğu için alandan uzmanların görüşlerine sunulmuştur.
Uzmanların önerileri doğrultusunda üzerinde bazı değişiklikler yapıldıktan
sonra, ölçeğin anlaşıla bilirliğini test etmek amacıyla tam uyarlanıp
uyarlanmadığını belirlemek amacıyla ölçek, dört hafta ara ile bir grup
öğretmene uygulanmıştır. Her iki ölçekten alınan puanlar arasındaki tutarlığı
test etmek için, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmış ve
0,88 olarak belirlenmiştir. Buna göre, ilk yeterlik ifadeleri ile ve revize
edilen ifadeler arasında yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu
saptanmıştır. Bu şekilde eşdeğerliği sağlanan ölçek, Nizip ilçe merkezinde yer
alan ve çeşitli okullarda görev yapan toplam 193 öğretmene uygulanmıştır.



Ölçeğin Cronbach Alpha iç
tutarlık kat sayısı, 0,94 ve test- tekrar test güvenirliği ise 0,97 olarak
saptanmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçlarına göre, öğretmenlere yönelik
mesleki beceri yeterlikleri ölçeğinin de orijinalinde ki gibi 4 başlık altında
toplanmış olduğu görülmektedir. Ancak Revize edilen ve 4 faktörlü olan nihai ölçekte
orijinal ölçekte bulunan 28 maddeye ek olarak eklenen 3 maddelik 31 toplam
maddeden oluşan ilk ölçek, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda toplam 23
maddeden oluşan nihai ölçek olarak kabul edilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığının belirlemiş
olduğu mesleki beceri ile ilgili 28 ifadenin tamamı ölçeğe dahil edilmemiştir.
Bu durum daha az sayıda madde ile daha çok özelliği ölçebilmek ile alakalıdır.
Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, ifadeleri revize edilerek anket
maddelerine dönüştürülen ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
okullarda görev yapan öğretmenlerin mesleki beceri ile ilgili yeterliklerinin
belirlenmesinde, kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit
edilmiştir.

References

  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political Myth About Education Reform: Lessons From Research on Teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), s. 349-355.Council of the European Union, (2007). Draft Conclusion of The Council and of The Representatives of the Member States, Meeting Within the Council, on İmproving the Quality Teacher Education. 14413/07, EDUC 180, SOC 405, Brussels
  • European Commission, (2002). The Teaching Profession in Europe: Profile, Trends and Concerns. Key topics in Education in Europe: Volume 3., Directorate-General for Education and Culture.
  • Leigh, A. and Mead, S. (2005). Lifting Teacher Performance. Progressive PolicyInstitute, 03/07/2018 Tarihinde http://www.ppionline.org Adresinden Alınmıştır
  • TDA, (2007). Professional Standards for Teachers: Advanced Skills Teacher.London: Author.
  • MEB, (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel AlanYeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Küçükahmet, L. (2009). Bir Yıl İçinde Öğretmen Yetiştirme Programında Dalgalanmalar (2009-2010). Çağdaş Eğitim Dergisi, 34 (367), 37-41.MEB(2017) Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara,2017
  • Akyüz,Y.(2012) Türk Eğitim Tarihi, PegemaA Yayıncılık. Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins College
  • Matriano,E. (1997) 2000’li Yıllarda Eğitimin Globalleştirilmesi Sorunları Karşılama ve Fırsatları Değerlendirme, Uluslararası Dünya Öğretmen Konferansı (27 Ağoustos-2 Eylül 1995) Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Beauducel, a ve Wittman, W.,W. (2005) Simulatıon Study on Fit Indexes in CFA Based on Data With Slightly Distorted Simplew Structure, in Structural Equation Modeling a Multidisciplinary Journal, January 2005
Year 2019, Volume: 18 Issue: 72, 2152 - 2165, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.507468

Abstract

References

  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political Myth About Education Reform: Lessons From Research on Teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), s. 349-355.Council of the European Union, (2007). Draft Conclusion of The Council and of The Representatives of the Member States, Meeting Within the Council, on İmproving the Quality Teacher Education. 14413/07, EDUC 180, SOC 405, Brussels
  • European Commission, (2002). The Teaching Profession in Europe: Profile, Trends and Concerns. Key topics in Education in Europe: Volume 3., Directorate-General for Education and Culture.
  • Leigh, A. and Mead, S. (2005). Lifting Teacher Performance. Progressive PolicyInstitute, 03/07/2018 Tarihinde http://www.ppionline.org Adresinden Alınmıştır
  • TDA, (2007). Professional Standards for Teachers: Advanced Skills Teacher.London: Author.
  • MEB, (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel AlanYeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Küçükahmet, L. (2009). Bir Yıl İçinde Öğretmen Yetiştirme Programında Dalgalanmalar (2009-2010). Çağdaş Eğitim Dergisi, 34 (367), 37-41.MEB(2017) Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara,2017
  • Akyüz,Y.(2012) Türk Eğitim Tarihi, PegemaA Yayıncılık. Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins College
  • Matriano,E. (1997) 2000’li Yıllarda Eğitimin Globalleştirilmesi Sorunları Karşılama ve Fırsatları Değerlendirme, Uluslararası Dünya Öğretmen Konferansı (27 Ağoustos-2 Eylül 1995) Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Beauducel, a ve Wittman, W.,W. (2005) Simulatıon Study on Fit Indexes in CFA Based on Data With Slightly Distorted Simplew Structure, in Structural Equation Modeling a Multidisciplinary Journal, January 2005
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nihat Şimşek 0000-0002-7909-1851

Publication Date October 15, 2019
Submission Date January 3, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 18 Issue: 72

Cite

APA Şimşek, N. (2019). ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ BECERİ YETERLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2152-2165. https://doi.org/10.17755/esosder.507468

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.