Some developed countries had been
supporting the wars, conflicts and terrors in backward or developing countries
for their economic and political interests. Against these terror incidents all
over the world, the religion of Islam has assigned the believers the duty of
spreading the good and preventing the bad (al-amru bi’l-ma’ruf ve’nahyu
ani’l-munkar). The war against the enemies to preserve the values that Islamic
law demand in the context of “zaruyyat-ı hamse (life, property, intellect,
lineage, religion)” is the in the path of Allah. Those who sacrificed their
lives for these values as well as for their nation and homeland as required by
Allah and became immortal are called martyr and, their first degree relatives
are called martyr’s family.
The family of martyr is one sect of the
society under the social and moral risk that Islamic law targets in its broader
principles and measures for economic, social and judicial fields to embrace and
protect all society. In this paper, primarily, conceptual framework, importance
and judicial bases of martyr and martyrdom are dealt with, followed by the
religion-spirituality relation and spiritual based social protection. The
definition, subject, aim and main principles of spiritual based social
protection of martyr’ families are explored according to Islamic law.
Accordingly, it is explained that relationships of martyr’s families under the
social protection with Allah and other people around are parallel with their
spiritual life. It is stressed that the relatives of martyr will increasingly
feel the proud of being the victim’s relative along the lines of spiritual
thoughts of consent, obedience, patience, and submission, and will also
continue on their principal duties in peace with their spiritual world, without
departing from social life.
Geçmişten
günümüze bazı güçlü
devletler gerek ekonomik gerekse siyasî çıkarları için geri kalmış ya da
gelişmekte olan ülkelerde savaş, kargaşa ve terörü desteklemektedir. Bunun
sonucunda bütün dünyada yaşanan terör olaylarına karşın, İslâm dini, iman edenlere iyiliği yaygınlaştırma ve kötülükten alıkoyma (el-emru
bi’l-ma’rüf ve’n-nehyu ani’l-münker) görevini vermiştir. İslam hukukunun
“zarûriyyat-ı hamse” kapsamında korunmasını istediği değerleri (can, mal,
nesil, akıl, din) düşmana karşı korumak için yapılan savaş, Allah yolunda savaştır.
Bu değerlerle birlikte, millet ve vatanı korumak için tevhid uğrunda canlarını feda ederek ölümsüzleşenlere şehit, şehitlerin
geride bıraktıkları birinci derecede yakınlarına ise şehit ailesi denilmiştir. İslâm hukukunun ekonomik,
sosyal ve hukuk alanlarına dair koyduğu ilkeler ve aldığı tedbirlerle toplumun
her kesimini kucaklama ve koruma amacı doğrultusunda koruyup gözettiği sosyal ve manevî risk kapsamında olan toplum kesimlerinden birisi de şehit aileleridir. Bu çalışmamızda,
öncelikle İslâm hukukunda şehit ve şehitliğin kavramsal çerçevesi, önemi ve
hukukî dayanakları ele alınmıştır. Peşinden de din ve maneviyat ilişkisi ve
manevi temelli sosyal korumadan bahsedilmiştir. İslâm hukukuna göre şehit
ailelerinin manevî temelli sosyal korumalarının tanımı, konusu, amacı, temel
ilkelerine imkânlar nispetinde yer verilmeye çalışılmıştır. İslâm hukukuna göre
manevi temelli sosyal koruma kapsamında şehit ailelerinin, Allah’la ve
çevrelerindeki diğer insanlarla ilişkileri, yaşamları boyunca maneviyatla
kurdukları ilişki ile doğru orantılıdır. Böylece, tevekkül, teslimiyet, sabır
ve rıza boyutuyla manevi mesajları dikkate alan şehit yakınları, hem
kaybettikleri şehidin yakını olmalarından dolayı gurur duyacaklar, hem de
sosyal hayattan kopmadan, kendi ruh dünyalarıyla barışık, aslî görevlerine
devam edebileceklerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.