Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 19 Issue: 73, 92 - 104, 26.01.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.516826

Abstract

Bu
çalışmanın amacı, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan Millî Eğitim
Bakanlığı Yayınları 8. sınıf Türkçe Ders Kitabı’ndaki “Acele Karar Vermeyin” adlı
öyküyü metinsellik özellikleri açısından incelemektir. Ayrıca metnin hem yüzey
hem de derin yapısını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden olan içerik analizi deseni tercih edilmiştir. Çalışmanın veri
kaynağını, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan MEB Yayınları 8. sınıf
Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan “Acele Karar Vermeyin” adlı öykü
oluşturmaktadır. Metin seçiminde çalışmanın amacına uygun olarak derinlemesine
veri ve bilgi edinebilme hususu dikkate alınmıştır. Metin çözümlenirken
Aydın’ın (2012) çalışmasından hareketle geliştirilen metin yapısı şablonu esas
alınmıştır. Bu kapsamda cümle ve sözcük düzeyinde yapılan incelemelerde küçük
ölçekli yapı esas alınırken, bütünsel analiz büyük ölçekli yapıya bakılarak
yapılmıştır. Sonuç olarak araştırma kapsamına alınan metnin 69 cümleden (507
sözcük) oluştuğu görülmüştür. Ayrıca metnin yüzeysel ve derin yapıda sağlam bir
anlatıma sahip olduğu, ders kitaplarında kullanılmasının Türkçe kazanımları
bağlamında faydalı olabileceği tespit edilmiştir.

References

  • Aksan, D. (1982). Dilbilim seçkisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Aydın, İ. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nın ‘duygular’ temasında yer alan okuma metinlerine metindilbilimsel bir yaklaşım. Turkish Studies, 7(3), 381-407.
  • Aydın, İ. ve Torusdağ, G. (2013). Lamartine’in “Göl ‘Le Lac” şiirine metindilbilimsel bir yaklaşım. Turkish Studies, 8(10), 105-114.
  • Aydın, İ. ve Torusdağ, G. (2014). Türkçe öğretimi çerçevesinde yazınsal bir metin çözümleme örneği olarak Refik Halit Karay’ın garip bir hediye’si. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(4), 109-134.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013a). Yeni eleştiri bağlamında metindilbilimsel çözümlemelerle Cevat Şakir’i anlamak. Turkish Studies, 8(13), 811-827.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013b). Metindilbilim dersinin Türkçe öğretmen adaylarının okuma etkinlikleri geliştirme yetilerine etkisi. Turkish Studies, 8(1), 1239-1258.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi-Uygulamalı bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günay, D. (2007). Metin bilgisi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karaağaç, G. (2013). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • Keklik, S. ve Yılmaz, Ö. (2013). 11. Sınıf öğrencilerine ait öyküleyici metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 139-157.
  • Kocaman, A. (2009). Dilbilim ve Türkçe incelemeleri. International Journal of Central Asian Studies, 13, 365 -371.
  • Şenöz-Ayata, C. (2005). Metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Özkan, B. (2004). Metindilbilimi, metindilbilimsel bağdaşıklık ve Haldun Taner’in “Onikiye Bir Var” adlı öyküsünde metindilbilimsel bağdaşıklık görünümleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 167-184.
  • Poçan, T. (2007). Sait Faik’in Dülger Balığının Ölümü adlı öyküsünde göstergelerin anlambilimsel izlekler ışığında incelenmesi. Sanal Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Şeref, İ. (2017). Etkinliklere dayalı ontolojik metin analizi yönteminin yedinci sınıf öğrencilerinin şiir çözümleme başarılarına ve şiir tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2016). Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki okuma etkinliklerinin metin yapısı açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 31-52.
  • Torusdağ, G. (2013). Metindilbilime genel bir bakış ve metindilbilimsel bir çözümleme örneği olarak Ömer Seyfettin’in “İlk Cinayet’i”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 54-86.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları

TEXTUALITY CHARACTERISTICS OF READING TEXTS IN TURKISH TEXTBOOKS: THE CASE OF ‘DO NOT DECIDE HURRIEDLY’ BY LAO TZU

Year 2020, Volume: 19 Issue: 73, 92 - 104, 26.01.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.516826

Abstract

The purpose of this study is to examine the story
named ‘Do not decide hurriedly’ in the 8th Grade Turkish Text Book, which is
taught in the 2018-2019 academic year. In addition, both the overall and the
deep structure of the text is  revealed.
In the study, content analysis technique which is one of the qualitative
research designs was preferred. The data source of the study is the story, ‘Do
not decide hurriedly’ in the Grade 8 Turkish Textbook (MEB Publishing), which
is taught in the 2018-2019 academic year. In the selection of the text,
in-depth data and information acquisition are taken into consideration. While
analyzing the text, the text structure template in Aydın’s (2012) study was
based. In this context, while small scale structure was taken as a result of
the investigations carried out at sentence and word level, holistic analysis
was made by looking at large scale structure. As a result, the text included in
the study consisted of 69 sentences (507 words). In addition the text has
nonsuppressed expression in overall and deep structure and the use in textbooks
may be useful in the context of Turkish learning outcomes.

References

  • Aksan, D. (1982). Dilbilim seçkisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Aydın, İ. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nın ‘duygular’ temasında yer alan okuma metinlerine metindilbilimsel bir yaklaşım. Turkish Studies, 7(3), 381-407.
  • Aydın, İ. ve Torusdağ, G. (2013). Lamartine’in “Göl ‘Le Lac” şiirine metindilbilimsel bir yaklaşım. Turkish Studies, 8(10), 105-114.
  • Aydın, İ. ve Torusdağ, G. (2014). Türkçe öğretimi çerçevesinde yazınsal bir metin çözümleme örneği olarak Refik Halit Karay’ın garip bir hediye’si. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(4), 109-134.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013a). Yeni eleştiri bağlamında metindilbilimsel çözümlemelerle Cevat Şakir’i anlamak. Turkish Studies, 8(13), 811-827.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013b). Metindilbilim dersinin Türkçe öğretmen adaylarının okuma etkinlikleri geliştirme yetilerine etkisi. Turkish Studies, 8(1), 1239-1258.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi-Uygulamalı bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günay, D. (2007). Metin bilgisi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karaağaç, G. (2013). Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • Keklik, S. ve Yılmaz, Ö. (2013). 11. Sınıf öğrencilerine ait öyküleyici metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 139-157.
  • Kocaman, A. (2009). Dilbilim ve Türkçe incelemeleri. International Journal of Central Asian Studies, 13, 365 -371.
  • Şenöz-Ayata, C. (2005). Metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Özkan, B. (2004). Metindilbilimi, metindilbilimsel bağdaşıklık ve Haldun Taner’in “Onikiye Bir Var” adlı öyküsünde metindilbilimsel bağdaşıklık görünümleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 167-184.
  • Poçan, T. (2007). Sait Faik’in Dülger Balığının Ölümü adlı öyküsünde göstergelerin anlambilimsel izlekler ışığında incelenmesi. Sanal Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Şeref, İ. (2017). Etkinliklere dayalı ontolojik metin analizi yönteminin yedinci sınıf öğrencilerinin şiir çözümleme başarılarına ve şiir tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2016). Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki okuma etkinliklerinin metin yapısı açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 31-52.
  • Torusdağ, G. (2013). Metindilbilime genel bir bakış ve metindilbilimsel bir çözümleme örneği olarak Ömer Seyfettin’in “İlk Cinayet’i”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 54-86.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

İzzet Şeref 0000-0002-2379-1373

Beytullah Karagöz 0000-0003-2966-8226

İmran Koç Ardıç This is me 0000-0003-3859-5081

Publication Date January 26, 2020
Submission Date January 23, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 19 Issue: 73

Cite

APA Şeref, İ., Karagöz, B., & Koç Ardıç, İ. (2020). TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ OKUMA METİNLERİNİN METİNSELLİK ÖZELLİKLERİ: LAO TZU’NUN ‘ACELE KARAR VERMEYİN’ ÖYKÜSÜ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 92-104. https://doi.org/10.17755/esosder.516826

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.