Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin eğitim programı
okuryazarlık yeterliklerini algılarının ölçülmesinde kullanılabilecek bir ölçek
geliştirmektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri 304’ü kadın, 362’si
erkek olmak üzere toplam 666 öğretmenden toplanan veriler üzerinde yapılmıştır.
Ölçeğin
faktör yapısını ortaya koymak için veri setine açımlayıcı
faktör analizi uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda 36 maddeden oluşan,
toplam varyansın %60,345’ni açıklayan dört faktörlü bir ölçek ortaya çıkmıştır.
Ölçeğin, KMO uyum değeri .97, Bartlett küresellik testi ise X2= 22212,871;
p<.05 olarak hesaplanmıştır. Bu değerler veri
setinin faktörleştirmeye uygun olduğunu ve örneklem büyüklüğünün mükemmel
düzeyde olduğunu göstermektedir. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik
katsayısı .97, Guttman güvenirlik katsayısı .89 ve Spearman
korelasyon katsayısı ise .89 hesaplanmıştır. Ölçek maddelerinin
ayırt ediciliğini belirlemek amacıyla üst grup ve alt grup ortalama puanları
arasındaki fark bağımsız gruplar t-testi ile hesaplanmıştır. Yapılan
hesaplamada elde edilen değerlerinin 27,23-55,40 arasında
değiştiği ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu (p<.001) anlaşılmıştır. Tüm ölçek maddeleri
için düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının
.49 ile .74 arasında değer aldığı görülmüştür. Ölçeğin tamamı ile
alt faktörleri arasındaki korelasyonlar; .60-.93 arasında değiştiği ve ölçeğin geneli
ile alt faktörleri arasında p=<0,01 anlamlılık düzeyinde pozitif yönde bir
ilişki olduğunu belirlenmiştir. Yapılan
analizler sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğuna karar
verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2020 |
Submission Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 73 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.