Kaynaştırma
sınıflarında geleneksel öğretim yöntem ve materyalleri kullanılarak yapılan
öğretimler ve sınıf geneline uygun informal araçlarla yapılan değerlendirmeler,
çoğu zaman özel gereksinimli öğrencilerin akademik gelişimleri üzerinde
beklenilen etkiyi gösterememektedir. Bu amaçla, öğretmenler kaynaştırma eğitimi
ortamlarında eğitimden alınacak verimliliği etkilemekte olan çeşitli
yaklaşımlar kullanılmaktadır. Bu
bağlamda, özel eğitim öğretmeni ile birlikte hareket etmeye çalışmak, sınıf
öğretmenlerinin yaptıkları en önemli girişimlerden biridir. Son zamanlarda
yapılan araştırmalarda özel eğitim ve sınıf öğretmeninin işbirliği ile
çalışmakta olduğu birlikte öğretim yaklaşımlarının etkili öğrenme üzerinde oldukça
önemli bir yaklaşım olduğu belirtilmektedir. Bu yaklaşımla; öğretmenler
kullanılacak öğretimsel materyal ve gerekli uyarlamalar hakkında birlikte karar
vermekte, oluşturdukları öğretim programını aynı sınıf içinde aynı anda rol ve
sorumluluk dağılımıyla yaparak değerlendirmektedirler. Yukarıdaki bilgiler
bağlamında, bu araştırmada bir ilköğretim okulunun 2. sınıfında bulunan
okuduğunu anlama güçlüğü olan öğrencilerin, okuduğunu anlama performansları
üzerinde “bir öğretmen bir yardımcı”
modeliyle yürütülen birlikte öğretim uygulamalarının etkililiğinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Kuzey Kıbrıs’ta Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
bir ilköğretim okulunda ön koşul becerilerinin değerlendirilmesi sonucunda
belirlenen ve öğrenme güçlüğü tanısı almış üç erkek öğrencinin katılımıyla
yürütülmüş olan araştırma, tek denekli araştırma desenlerinden “denekler arası
çoklu yoklama yöntemi” ile yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda,
araştırmaya katılan katılımcıların okuduğunu anlama performansları üzerinde “bir öğretmen bir yardımcı” modeliyle
yürütülen birlikte öğretim uygulamalarının etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | July 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.