Öğrencilerin
gelişimlerini olumlu yönde etkilemesi beklenen öğretmenlerin bir dizi
yeterliklere sahip olmaları beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı, örgün eğitim
kurumlarında özel yetenekli ilkokul öğrencisi olan sınıf öğretmenlerinin bu
öğrencilerini sınıf ortamlarında destekleyecek sahip olunması gereken
yeterliliklere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Ülkemizde özel yetenekli
öğrencilerle ilgili yapılan çalışmalar genellikle bu öğrencilerin tanılanarak
devam ettikleri Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) üzerinden yapılmaktadır.
Ancak, özel yetenekli öğrencilerin örgün eğitim kurumunda kendi sınıf
ortamlarında desteklenmeleri de gerekmektedir. Örgün eğitim kurumlarının 2., 3.
ve 4. sınıflarına devam eden aynı zamanda yapılanan tanılama süreci
sonrasında Bilim ve Sanat Merkezi’ne de
devam eden öğrencilerin sınıf öğretmenlerinin sahip olmaları beklenen özeliklere
odaklanılarak bu çalışma yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim
yılında Çanakkale il merkezinde çalışan ve sınıfında farklı alanlarda özel
yetenekli öğrencisi olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini, amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 28 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
ve yönlendirici olmayan görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma verilerinin
analizi iki veri kodlayıcısı tarafından gerçekleştirmiştir. Verilerin
analizinde Cohen Kappa uyum değerleri kullanılmıştır. Araştırma verilerinin
modelleştirilmesinde ise NVivo 8. nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin sahip olması
gereken mesleki ve kişisel yeterliliklerin sağlanmasının önemi ortaya konmuştur.
Araştırma bulguları
ışığında sınıf öğretmenleri için uygulama ağırlıklı hizmet içi eğitim programlarının geliştirilmesi,
öğretmenlerin işbirliği içinde olacakları çalıştayların, uygulamalı örnek olay
temelli öğretmen eğitimlerinin gerçekleştirilmesi öneri olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | November 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.