Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin materyalist eğilim düzeylerinin satın alma karar tarzlarına etkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesidir. Bu amaçla materyalist eğilim ölçeği ve satın alma karar tarzları ölçeği kullanılarak, Düzce Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde kolayda örnekleme yöntemiyle 393 öğrenci ile anket yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve anket tekniği ile birincil veriler toplanmış olup, elde edilen veriler SPSS 23.0 ve Amos 23.0 paket programlarında analiz edilmiştir. Çalışmada yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış ve hipotezler yapısal eşitlik modeli ile test edilmiştir. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre tüketicilerin materyalist eğilimi tek boyutta, satın alma karar tarzlarını ise 7 boyut olarak algıladıkları görülmüştür. Yapı geçerliliği sağlanan değişkenler kullanılarak önerilen yapısal eşitlik modelinin analizinde, materyalist eğilimin satın alma karar tarzlarının alt boyutlarından olan moda odaklılık, marka odaklılık, kalite odaklılık, alışkanlık ve kararsızlık boyutlarına yönelik anlamlı pozitif etkisinin; bilinçli alışveriş boyutuna ise anlamlı negatif etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır.
İlginiz için teşekkür eder kolaylıklar dileriz.
The aim of this study is to determine the effect of the materialist tendencies of the consumers on their purchase decision styles by structural equation model. For this purpose, a questionnaire have been interviewed with 393 students by simple random sampling method in the province of Duzce University - Faculty of Business Administration, using the scale of materialist tendency and the scale of decision making styles. In this study, quantitative research method has been used and primary research data have been collected by questionnaire technique. Data obtained have been analyzed using SPSS 23.0 and Amos 23.0 programmes. In this study, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted for construct validity and hypotheses were tested with structural equation model. According to the exploratory and confirmatory factor analyses, it was seen that consumers perceived materialist tendency in one and purchasing decision styles in seven dimensions. In the analysis of the structural equation model proposed by using the construct validity variables, it was concluded that the materialist tendency had a significant positive effect on the dimensions of fashion conscious, brand conscious, quality conscious, habitual and confused by over-choice; negative effect on brand consciousness which are the sub-dimensions of purchasing decision styles.
Purchasing Decision Styles Materialism Materialist Tendency Ethic Structural Equation Modeling (SEM)
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2021 |
Submission Date | November 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 78 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.