20. yüzyılın ilk yarısında Almanya’da yaşanan “kullanışlı müzik akımı” (Gebrauchsmusik) aynı
yüzyılın ikinci yarısında ülkemizde de varlığını göstermiştir. Bununla birlikte; bu akımın ülkemizde var olma
serüveni 19. yüzyılın ortalarına kadar dayandırılabilir.
Bu çalışmanın ilk iki bölümünde “Alman Gebrauchsmusik Akımı” tanımlanarak, Türk müziğinde de
böyle bir akımın var olabileceği görüşü üzerinde çalışılmıştır. Bunun için; Osmanlı ve Cumhuriyet dönemindeki
devlet politikası ve halkın beğenisi arasındaki müziksel uçurum dikkatle göz önüne alınmıştır. Diğer bölümlerde
ise eserleri statik anlayıştaki ilgililerin ve özellikle devlet kurumlarının olumsuz eleştirilerine maruz kalmasına
rağmen, gücünü halkın desteğinden alan Türk Müziği bestecisi Selahattin İçli’nin bestecilik anlayışı “Alman
Gebrauchsmusik Akımı” göz önünde tutularak analiz edilmiştir.
Selahattin İçli için “Gebrauchsmusik”in ülkemizdeki geç yansıması demek mümkün olabilir mi? İçli’yi
farklı kılan ve statik anlayışta kabul görmesini zorlaştıran sebepler nelerdir ve bu sebepler halkın beğenisinin de
sebebi olabilir mi? Farklı tavrı klasik ekole bir başkaldırı niteliği taşımakta mıdır? Kendine has üslûbu ve
bestecilik anlayışını oluştururken kriterleri neler olmuştur? Sosyolojik bağlamda halk-devlet ve besteci
ilişkisinde yeri nedir?
İşte bu soruların cevapları; yapılan analizler ve elde edilen bilgi ve bulgular doğrultusunda araştırılarak,
irdelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2006 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 5 Issue: 16 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.