BibTex RIS Cite

KIMYA ÖĞRETMENLERININ BILGISAYAR DESTEKLI KIMYA ÖĞRETIMINE ILIŞKIN GÖRÜŞLERI

Year 2010, Volume: 9 Issue: 31, 88 - 102, 01.05.2010

Abstract

Öz
Günümüzde bilgi birikimi hızla artmaktadır. Bilginin yeni nesillere aktarılmasında bilgisayarın kullanılması fikri, bilgisayar destekli eğitim adi verilen yeni bir kavramı ortaya çıkarmıştır. Bilgisayar destekli öğretim, bilgi depolanması ve aktarılmasında kullanıldığı gibi ayni zamanda öğrencilerin üst düzey becerilerini de arttırmakta ve başarı artışı yönünde de olumlu etkiler ortaya çıkarmaktadır.
Çalışmada, kimya öğretmenlerinin bilgisayar kullanımlarına yönelik düşüncelerinin saptanması ve bu düşünceler üzerine bazı bağımsız değişkenlerin etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 40 kimya öğretmeni oluşturmuştur. Öğretmenlerin ölçüm aracına verdikleri cevapların değerlendirilmesi sonucunda ortaya çıkan bulgulardan yola çıkılarak, bilgisayar destekli öğretimdeki aksaklıkların giderilmesi için öneriler geliştirilmiştir.
Sonuç olarak, eğitim-öğretim uygulamalarında bilgisayarların kullanılması ve bilgisayar destekli öğretim çalışmalarının sonucunda öğretmenin rolleri de değişmiştir. Öğretmene bu süreçte düşen en önemli görev, eğitimin her aşamasına uygun nitelikteki yazılımlardan haberdar olması, hatta o programları kullanacak eğitim düzeyine ulaşmasıdır. Bu sebeple öğretmenlerin yeni sistemlere uyum sağlayabilmek için hem kendilerini iyi bir şekilde yetiştirmeleri hem de teknolojiyi yakından takip etmeleri gerekmektedir.
Anahtar Sözcükler: Bilgisayar Destekli Öğretim, Bilgisayar Destekli Kimya Öğretimi, Öğretmen Görüşleri

References

  • Aytun, S. (2007). “İlköğretim Okullarinda Çalışan Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Tutumları Üzerine Bir Araştırma (Bartın İli Örneği)”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chang, C. Y. (2002) “Does-computer-assisted instruction + problem Solving = improved science outcomes? A Pioneer study” The Journal of Educational Research, 95 (3), 143-150.
  • Cope, C. & Ward, P. (2002) “Integrating Learning Technology Into Classrooms: The Importance of Teachers Perceptions” Educational Technology & Society, 5(1), 67- 70.
  • Çekbaş, Y. & Yakar, H. &Yıldırım, B. & Savran, A. (2003) “Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenciler Üzerine Etkisi” The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET 2(4), 84-95.
  • Çelik H, C. & Bindak, R. (2005) “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 52-67.
  • Erkan S. (2004) “Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumları Üzerine Bir İnceleme” Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12.
  • Galanauli, D. Murphy, C. & Gardner, J. (2004) “Teachers’ Perceptions of The Effectiveness of ICT-competence Training” Computers & Education, 43, 63-79.
  • Gooler, D. Kautzer, K. & Knuth, R. (2000) “Teacher Competence in Using Technologies: The Next Big Question” PREL Briefing Paper. ERIC Document Reproduction Service No. ED452175.
  • Hacker, R. G. & Sova, B. (1998) “Initial Teacher Education: A Study of The Efficacy of Computer Mediated Courseware Dlivery in a Partnership Concept” British Journal of Education Technology, 29 (4), 333-341.
  • İmer, G. & Özkiliç, R (2009) “Self-efficacy of Teacher Trainees Toward Educational Software Development” E-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 422-434.
  • Jacoby, R. (2005) “Computer Based Training: Yes or No?” Journal of Health Care Compliance, 7, 45-48.
  • Jedeskog, G. & Nissen, J. (2004) “ICT in The Classroom: Is Doing More Important Than Knowing?” Education and Information Technologies, 9(1), 37-45.
  • Kirschner, P. & Selinger, M. (2003) “The State of Affairs of Teacher Education With Respect to Information and Communications Tecnology” Tecnology, Pedagogy and Education, 12(1), 5-17.
  • Krueger, K. & Hansen, L & Smaldino, S. (2000) “Preservice Teacher Technology Competencies: A Model for Preparing Teachers of Tomorrow To Use Technology” TechTrends, 44 (3) 47-50.
  • Leh, A. S. C. (1998) “Desing of a Computer Literacy Course in Teacher Education” Tecnology http://www.coe.uh.edu/insite/elec_pub/html1998/toc2htm Teacher Education Annual. Online. AACE.
  • Mcnair, V. & Galanauli, D. (2002) “Information and Communicatiaos Tecnology in Teacher Education: Can a Reflectives Portfolio Enhance Reflective Enhance Practive?” Journal of Information Tecnology for Teacher Education, 11(2).
  • Mercader, R. & Luis, C.M & Ramon, S. (2006) “Information Technology and Learning” International Journal of Information Managament. 26, 16-18.
  • Renshaw, C. E. & Taylor, H. A. (2000) “The Educational Effectiveness of Computer-based Instruction” Computers and Geosciences, 26 (6), 677-682.
  • Seferoğlu, S. & Akbıyık, C. & Bulut, M. (2008) “İlköğretim Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarinin Bilgisayarlarin Öğrenme/Öğretme Sürecinde Kullanımı İle İlgili Görüşleri” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35: 273-283.
  • Seferoglu, S. (2005) “İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma” Eğitim Araştırmaları, 5, 19, 89-101.
  • Vannata, R. A. & Fordham N. (2004) “Teacher Dispositions As Predictors of Classroom Technology Use” Journal of Research On Technology Education, 36(3), 25-271.
  • Velle, L. B., Mcfarlane, A. & Brawn, R. (2003) “Knowledge Transformation Through ICT in Science Education: A Case Study in Teacher, Driven Curriculum Development- Case Study I” British Journal of Educational Technology, 34(2), 183-199.
  • Wexler, D. H. (2000) “Intergrating Computer Technology: Blurring the Roles of Teachers, Students and Experts London” Educational Studies A Journal of the American Educational Studies Association, 31(1).
  • Yalçınalp, S. & Geban, Ö. &Özkan, Ö. (1995), “Effectiveness of Using Computer-assisted Supplementary Instruction for Teaching the Mole Concept” Journal Of Research In Science Teaching, 32, 1083-1095.

TEACHERS' OPINIONS ON COMPUTER-ASSISTED CHEMISTRY TEACHING

Year 2010, Volume: 9 Issue: 31, 88 - 102, 01.05.2010

Abstract

Abstract
Every era has its own requirements. Education takes the most prominent place among all these requirements. The developing and diversifying technology saddles various responsibilities to the individuals to teach or acquire the knowledge as well as facilitating the learning of new knowledge. The diversity of fields under education increases the need for well-equipped individuals in terms of knowledge. Today, the amount of knowledge is increasing rapidly. The utilization of computers in transferring knowledge to new generations brought forward a new concept called computer-assisted teaching. In recent studies comparing computer-assisted teaching to the traditional teaching, it has been observed that computer-assisted teaching resulted with higher rates of achievement. In addition, computer technology enables individuals to store knowledge in their minds both in graphics and symbols. This facilitates the multi-dimensional storage of knowledge. In this way, not only learning becomes more meaningful, but also knowledge is stored in longer terms. Besides its utilization in knowledge attainment and storing, computer-assisted teaching improves students' advanced skills and affects their achievement levels positively.
This study aimed to determine the opinions of chemistry teachers on the utilization of computers and the effects of some independent variables on these opinions. The sampling of the study consisted of 40 chemistry teachers teaching at secondary level educational institutions. The evaluation of the responses of the teachers to the assessment tool enabled the revealing of some suggestions for overcoming the problems related to computer-assisted teaching and education.
As a result, the roles of teachers have changed with the utilization of computers in educational studies as well as computer-assisted teaching practices. The most important responsibility of a teacher within this process is to be aware of the software related to all levels of education and to reach the level of education that enables the teacher to utilize the software. Therefore, in order to keep up with the modern systems, teachers ought to improve themselves and follow the technological improvements closely.
Key Words: Computer-Assisted teaching, Computer-Assisted Chemistry teaching, Teacher Opinions.

References

  • Aytun, S. (2007). “İlköğretim Okullarinda Çalışan Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanma Becerileri ve Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Tutumları Üzerine Bir Araştırma (Bartın İli Örneği)”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chang, C. Y. (2002) “Does-computer-assisted instruction + problem Solving = improved science outcomes? A Pioneer study” The Journal of Educational Research, 95 (3), 143-150.
  • Cope, C. & Ward, P. (2002) “Integrating Learning Technology Into Classrooms: The Importance of Teachers Perceptions” Educational Technology & Society, 5(1), 67- 70.
  • Çekbaş, Y. & Yakar, H. &Yıldırım, B. & Savran, A. (2003) “Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenciler Üzerine Etkisi” The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET 2(4), 84-95.
  • Çelik H, C. & Bindak, R. (2005) “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 52-67.
  • Erkan S. (2004) “Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumları Üzerine Bir İnceleme” Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12.
  • Galanauli, D. Murphy, C. & Gardner, J. (2004) “Teachers’ Perceptions of The Effectiveness of ICT-competence Training” Computers & Education, 43, 63-79.
  • Gooler, D. Kautzer, K. & Knuth, R. (2000) “Teacher Competence in Using Technologies: The Next Big Question” PREL Briefing Paper. ERIC Document Reproduction Service No. ED452175.
  • Hacker, R. G. & Sova, B. (1998) “Initial Teacher Education: A Study of The Efficacy of Computer Mediated Courseware Dlivery in a Partnership Concept” British Journal of Education Technology, 29 (4), 333-341.
  • İmer, G. & Özkiliç, R (2009) “Self-efficacy of Teacher Trainees Toward Educational Software Development” E-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 422-434.
  • Jacoby, R. (2005) “Computer Based Training: Yes or No?” Journal of Health Care Compliance, 7, 45-48.
  • Jedeskog, G. & Nissen, J. (2004) “ICT in The Classroom: Is Doing More Important Than Knowing?” Education and Information Technologies, 9(1), 37-45.
  • Kirschner, P. & Selinger, M. (2003) “The State of Affairs of Teacher Education With Respect to Information and Communications Tecnology” Tecnology, Pedagogy and Education, 12(1), 5-17.
  • Krueger, K. & Hansen, L & Smaldino, S. (2000) “Preservice Teacher Technology Competencies: A Model for Preparing Teachers of Tomorrow To Use Technology” TechTrends, 44 (3) 47-50.
  • Leh, A. S. C. (1998) “Desing of a Computer Literacy Course in Teacher Education” Tecnology http://www.coe.uh.edu/insite/elec_pub/html1998/toc2htm Teacher Education Annual. Online. AACE.
  • Mcnair, V. & Galanauli, D. (2002) “Information and Communicatiaos Tecnology in Teacher Education: Can a Reflectives Portfolio Enhance Reflective Enhance Practive?” Journal of Information Tecnology for Teacher Education, 11(2).
  • Mercader, R. & Luis, C.M & Ramon, S. (2006) “Information Technology and Learning” International Journal of Information Managament. 26, 16-18.
  • Renshaw, C. E. & Taylor, H. A. (2000) “The Educational Effectiveness of Computer-based Instruction” Computers and Geosciences, 26 (6), 677-682.
  • Seferoğlu, S. & Akbıyık, C. & Bulut, M. (2008) “İlköğretim Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarinin Bilgisayarlarin Öğrenme/Öğretme Sürecinde Kullanımı İle İlgili Görüşleri” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35: 273-283.
  • Seferoglu, S. (2005) “İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma” Eğitim Araştırmaları, 5, 19, 89-101.
  • Vannata, R. A. & Fordham N. (2004) “Teacher Dispositions As Predictors of Classroom Technology Use” Journal of Research On Technology Education, 36(3), 25-271.
  • Velle, L. B., Mcfarlane, A. & Brawn, R. (2003) “Knowledge Transformation Through ICT in Science Education: A Case Study in Teacher, Driven Curriculum Development- Case Study I” British Journal of Educational Technology, 34(2), 183-199.
  • Wexler, D. H. (2000) “Intergrating Computer Technology: Blurring the Roles of Teachers, Students and Experts London” Educational Studies A Journal of the American Educational Studies Association, 31(1).
  • Yalçınalp, S. & Geban, Ö. &Özkan, Ö. (1995), “Effectiveness of Using Computer-assisted Supplementary Instruction for Teaching the Mole Concept” Journal Of Research In Science Teaching, 32, 1083-1095.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

A.seda Yücel This is me

Erkan Çevik This is me

Publication Date May 1, 2010
Submission Date September 10, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 31

Cite

APA Yücel, A., & Çevik, E. (2010). KIMYA ÖĞRETMENLERININ BILGISAYAR DESTEKLI KIMYA ÖĞRETIMINE ILIŞKIN GÖRÜŞLERI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 88-102.

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.