BibTex RIS Cite

TEACHING STYLES OF GEOGRAPHY TEACHERS

Year 2010, Volume: 9 Issue: 33, - , 01.07.2010

Abstract

This study aims to determine geography teachers' teaching styles and to examine the relationships between these styles and teachers' variables characteristics. If geography teachers' teaching styles change according to approach of 2005 curriculum was investigated. To achieve these purposes, CORD Teaching Style Inventory was carried out on e-mail electronic list server of geography teachers called Turkish Geography Teachers. Opinions which were gathered from teachers were evaluated according to gender, kind of schools which teachers work, graduation level and the average number of students in classrooms.
242 geography teachers answered the inventory and their responses were evaluated. Frequency, percentage, Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H were used to analyze the data. Data analysis indicates that teaching styles of geography teachers are still teacher-centered and passive. As a result of these styles, their teaching aims based on Concept Representation dominantly. It is needed to train teachers in service training in order to decrease the affect of teacher centered teaching styles according to variables of graduate level and kind f schools which teachers work. In addition it is needed to determine of learning approaches of candidate geography teachers during their university education which affect their teaching styles.

COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETME STİLLERİ

Year 2010, Volume: 9 Issue: 33, - , 01.07.2010

Abstract

Bu araştırmanın amacı, coğrafya öğretmenlerinin öğretme stillerini belirlemeye yöneliktir. Bu araştırma ile coğrafya öğretmenlerinin öğretme stillerinin 2005 yılından itibaren Türkiye'de uygulamaya geçirilen yeni program anlayışına göre değişip değişmediği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla coğrafya öğretmenlerine CORD tarafından geliştirilmiş "öğretme stilleri envanteri" uygulanmıştır. Öğretmenlerden elde edilen görüşler, cinsiyet, okul türü, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenleri bakımından incelenmiştir.
Araştırma verileri, 242 coğrafya öğretmeninden e-posta yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri ile Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, coğrafya öğretmenlerinin öğrenme-öğretme süreçlerinde ezbere dayalı ve öğretmen merkezli pasif öğretme stillerini tercih ettikleri ve kullandıkları belirlenmiştir. Bunun sonucu olarak öğretme amaçları da daha çok kavram açıklamaya dayanmaktadır. Eğitim düzeyi ve okul türünden kaynaklanan öğretmen merkezli öğretme stillerinin etkisini azaltmak için coğrafya öğretmenlerinin hizmet içi eğitime tabi tutulması gerekmektedir. Ayrıca üniversite eğitimi sırasında coğrafya öğretmen adaylarının öğretme stillerini etkileyen öğrenme stillerinin neler olduğunun tespit edilmesi önerilmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Eyüp Artvinli

Publication Date July 1, 2010
Submission Date September 10, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 33

Cite

APA Artvinli, E. (2010). COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETME STİLLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33).

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.