In this study we examined how the issue which is generally referred to as the "Kurdish problem", is dealt with in daily speech today. We used positioning theory to look at the relationship between the participants and the Kurdish problem. We used the 'Dağlıca Event' -an armed clash between PKK and Turkish army that led to arguments in Turkey's political agenda- as a prompt in focus group meetings. By analyzing the position that the participants adopted during focus group talks, we evaluated what they were able to achieve interactionally. We tried to examine how the participants made sense of and commented on the "Kurdish problem" with their positionings. When we look at the contents of these positioning, we saw that the participants determined implicit sides in the Kurdish question. The taking up of positions determined by the sides made it possible to observe how the participants accounted for the roles of the other sides and themselves in the context of this relating, and how they related the "Kurdish question" that was on the agenda.
Bu çalışmada genellikle "Kürt Sorunu" olarak adlandırılan meselenin günümüzde gündelik konuşmalarda nasıl ele alındığını inceledik. Katılımcıların Kürt sorunu ile kurdukları ilişkiyi değerlendirmemizi Konumlandırma Teorisi'ne dayandırdık. Oluşturduğumuz fokus gruplarda "Dağlıca Olayını"-Türkiye'nin siyasal gündeminde tartışmalara yol açan PKK ve Türk ordusu arasındaki silahlı çatışma- tetikleyici bir hikaye olarak kullandık. Katılımcıların fokus grup görüşmeleri sırasındaki konum alışlarını analiz ederek, etkileşimsel olarak ne elde ettiklerini değerlendirdik. Katılımcıların bu konumları kullanarak "Kürt Sorununu" nasıl anlamlandırdıklarını ve açıkladıklarını analiz ettik. Bu konumların içeriğine baktığımızda, katılımcıların bu soruna ilişkin gizil taraflar belirlemiş olduklarını tespit ettik. "Kürt Sorunu" bağlamında katılımcılarca üretilen taraflar tarafından belirlenen konum alışları incelemek, katılımcıların hem kendilerinin hem de başkalarının "Kürt Sorunu" bağlamında oynadıkları rolleri nasıl gerekçelendirdiklerini tartışmayı mümkün kılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 39 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.