Abstract
In this research, in which it was aimed to determine the views of school administrators and teachers on the strategic plans prepared at primary schools, content analysis was made with qualitative research method. The population of this study consists of administrators and teachers in strategic planning team in primary schools of Elazığ City. Within the context of a qualitative research method, a "typical case sampling" technique was used in the present study. Using this sampling technique, 11 teachers in strategic planning team and 4 school administrators was selected as the sample of this study from 4 schools in Elazığ Downtown. Data were collected through a open endend question and 9 itemed questionnaire which was developed by the researcher and were analyzed through QSR NVivo7 software.
Keywords: Strategic plan, school manager, teacher.
Öz
Elazığ ili ilköğretim okullarında hazırlanan stratejik planlar hakkında okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırmada nitel araştırma yöntemi ile içerik analizi yapılmıştır. Çalışma evrenini, Elazığ ilinde ilköğretim okullarında çalışmakta olan okul yöneticileri ve stratejik planlama ekibinde yer alan öğretmenler oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi içinde bu araştırmada "tipik durum örneklemesi" yöntemi kullanılarak, Elazığ il merkezinde bulunan 4 ilköğretim okulunda görev yapmakta olan 4 okul müdürü ile stratejik planlama ekibinde görevli olan 11 öğretmen bu araştırmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu 9 maddelik sorulardan oluşan bir görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve QSR NVivo7 yazılımı kullanılarak çözümlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Stratejik plan, okul yöneticisi, öğretmen.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 39 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.