Abstract
The aim of this study is to determine the relationship between the student academic achievement scores and the variables of family income of the students studying at the faculty of education, the place they are living in with their families, the education level of parents, in which entrance year of the university exam they have succeeded, whether they've gone to a special course or not and to determine to what extend finishing the high school degree explains academical success. The findings of the research ,which is a scanning patterned descriptive work, is a result of the investigation of demographic variables and the end of the term average success of the 333 students studying at the Muallim Rıfat Faculty of Education in the University of Kilis 7 Aralık in the 2010-2011 academic year. According to the findings obtained; the factors as the students' family income, father's level of education, in which year of the exam attending the university, the condition of going to a special course are determined to be %5 of impotance level and statisticaly significant ; a conclusion that finishing high school degree explains success at a low level is reached.
Key Words: Academic achievement, factors (variables) that affect success, regression analyze.
Öz
Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin aile gelir durumu, ailesi ile yaşadığı yer, anne-baba eğitim düzeyi, üniversiteyi kaçıncı yılda kazandığı, dershaneye gitme değişkenleri ile öğrenci akademik başarı puanları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve lise bitirme derecesinin akademik başarıyı ne derece açıkladığını tespit etmektir. Tarama modelli betimsel bir çalışma olan araştırmanın bulguları, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi birinci sınıfta öğretim gören 333 öğrencinin dönem sonu başarı ortalamaları ile demografik değişkenlerinin incelenmesi sonucunda elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin aile gelir durumu, baba eğitim düzeyi, üniversiteyi kaçıncı yılda kazandığı, dershaneye gitme durumu değişkenlerinin öğrencinin akademik başarı puanı üzerinde istatistiksel bakımdan anlamlı oldukları tespit edilmiş, lise bitirme derecesinin akademik başarıyı düşük düzeyde açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Akademik başarı, başarıyı etkileyen değişkenler, regresyon analizi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 39 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.